Sorozatgyártásra kész a kisvasúti forgóvázcsalád

iho/vasút   ·   2020.11.19. 12:00
uffv_forgovaz

Az Invent Mérnökiroda Kft. többéves fejlesztőmunkával hozta létre az univerzális kisvasúti hajtott forgóváz és az univerzális kisvasúti futó forgóváz alkotta forgóvázcsaládot.

A korszerű kisvasúti forgóvázcsalád első tagja a keskeny nyomközű univerzális hajtott forgóváz (UHFV) volt. Az elkészült prototípust 2019 februárjában mutatták be a szakmai közönség előtt Székesfehérváron, a gyártó MÁV Vagon Kft. telephelyén. A forgóváz kifejlesztése a Széchenyi 2020 program keretén belül, a GINOP-2.1.7-15-2016-000424 számú pályázati támogatással jött létre.

A kisvasúti forgóvázcsalád következő tagja, a keskeny nyomközű univerzális futó forgóváz (UFFV) kifejlesztését is a hajtott forgóváz létrehozását kiváltó okok és hiányosságok indították el.

A fejlesztés célkitűzései a következők voltak:

  • „terepjáró-képesség”, azaz alkalmazkodás a jelenlegi, rossz állapotú vasúti pályához;
  • a vasúti pályát kímélő kialakítás, többlépcsős rugózás;
  • alacsony tömeg, minimálisra csökkentett rugózatlan tömeg;
  • alacsony karbantartási igény;
  • magas utas komfort rossz pályán is;
  • környezetbarát kialakítás, alacsony zajszint;
  • univerzalitás (minél több azonos hajtott- és futó forgóvázalkatrész).

Az UFFV forgóváz kifejlesztése, valamint a hatékonyság elérése érdekében az Invent Mérnökiroda Kft. az értékelemzés módszerét alkalmazta. Az így megalkotott konstrukció csak a szükséges funkciókat teljesíti, azokat viszont költséghatékony módon. Az univerzalitás jegyében a konstrukció egyes elemeit az UHFV forgóvázban is alkalmazni fogják. Az UFFV mintaoltalmi védettséget szerzett prototípusát szintén a MÁV Vagon Kft. gyártotta le, az átadásra október 30-án, a vírushelyzet miatt csak szűk körben került sor.

Az univerzális kisvasúti futó forgóváz főbb műszaki adatai:

  • nyomtáv: 760 milliméter,
  • tengelytáv: 1700 milliméter,
  • kerékátmérő: 600 milliméter,
  • tengelyterhelés: 5–6 tonna,
  • üzemi sebesség: 20–60 kilométer per óra,
  • tömeg: 1726 kilogramm.

Az UFFV forgóváz kifejlesztésével egyidőben elkészültek a forgóvázkeret főbb egységeit hegesztő készülékek tervdokumentációi és kezelési útmutatói is. A készülékek olyan kialakításúak, hogy mindkét forgóvázkeretet el lehet velük készíteni. A legyártott hegesztőkészülékek próbája az UFFV forgóváz prototípusának gyártása volt.

A hegesztőkészülékeket stabil, ergonomikus kialakítású állványokon alakították ki. A hegesztési varratokhoz történő ideális hozzáférésért, illetve a hegesztési sorrendért a készüléket a hossztengelye körül elforgató és több szögben rögzíthető forgatómű felel. A készülékek pontos méretre munkált ütközői, illetve a masszív leszorítói biztosítják az alkatrészek gyors behelyezését, rögzítését, illetve a méret- és alakhelyes részegység előállítását. A hegesztőkészülék nemcsak a kereszttartó és hossztartó méret- és alakhelyes összehegesztését biztosítja, hanem a féktartók, rugótámok és számos más csatlakozó alkatrész pozícionálására is szolgál. A hegesztőkészülékek jól vizsgáztak az UFFV forgóváz prototípusának gyártása során, ez alapján bizonyították, hogy alkalmasak az UHFV és UFFV forgóvázkeretek kis sorozatú gyártására.

A forgóvázak készre szerelése során speciális szerelőszerszámokat is alkalmaztak. A forgóvázkerethez a terelőkarok szilentblokkon keresztül kapcsolódnak, lehetővé téve a terelőkarok elfordulását, a forgóváz „terepjáró” képeségét. A szilentblokkok besajtolása a terelőkarokba nagy pontosságot kíván. Erre a feladatra készült a szilentblokkszerelő szerszám, amelynek geometriai méretei garantálják, hogy a szilentblokkot a sajtolást végző pontosságától függetlenül megfelelő szögben és mélységben sajtolják be.

A pályahibákból adódó, és a kerékpárok által továbbította erőhatásokat a forgóvázkeret és terelőkar csatlakozási pontjai közé szerelt előfeszített szilenttárcsa csillapítja. Szerelése szerelőszerszámmal történik, a roncsolódást okozó túlzott összenyomás elkerülése érdekében. A szerszám geometriai méretei megakadályozzák a szilenttárcsa túlzott összenyomását, a sajtolót kezelő személyzet pontosságától függetlenül.

A kisvasúti forgóvázcsalád kifejlesztésével jelentős műszaki akadály hárult el a kisvasúti mozdonyok, motorkocsik, személykocsik fejlesztése (új gyártása vagy átépítés) elől. A megfelelő turisztikai célpontokkal rendelkező kisvasutak ugrásszerűen növelhetik szolgáltatásuk színvonalát a kitűzött fejlesztési célokat teljesítő forgóvázak alkalmazásával, a magasabb utazási komfortot biztosító járművekkel pedig további utasokat nyerhetnek meg.

Az UFFV forgóváz, valamint a hegesztőkészülékek kifejlesztése az NKFI alap 2018-1.1.1-MKI-2018-00009 számú pályázati támogatásával valósult meg.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek