Sör, Škoda, Spejbl, sárga villamos
Plzeň, vagy a némelyek által nálunk is ismertebb német nevén Pilsen nem tartozik a legfontosabb cseh úti célok (azért se mondjuk, hogy desztináció!) közé a magyarok számára. Pedig gyönyörű, nagyon kulturált és kedves város reprezentatív főtérrel és számos múzeummal.
Persze mindenkinek a híres sörgyár jut legelőször az eszébe, de sok másról is nevezetes Csehország negyedik városa. Például itt született Spejbl és Hurvínek bábpárosa. Itt indul a Berounka nevű folyó, amely Prágában folyik a Moldvába (Vltavába), de nem forrásból ered, merthogy névváltó folyóról van szó, mint az Amazonasnál. Vagy hasonlíthatjuk a Bodroghoz, amely az Ondava, a Latorca, a Laborc, az Ung és a Tapoly folyók egyesülése: a Berounka ugyanígy a Mže, a Radbuza, az Úhlava és az Úslava plzeňi egybegyűlése után viseli ezt a nevet.
A Škoda említésével már közelítünk a közlekedés témájához, ha a személyautók nem is itt, de az erőművi berendezéseken kívül a vasúti járművek, villamosok, trolibuszok a gépipari konglomerátum itteni egységeiben készülnek.
A 160 ezres tartományi székhely vasúti csomópont, a decemberi menetrendváltástól a Cseh Vasút büszkesége, a billenőszekrényes Pendolino is jár a városba Prágából. A megközelítés szempontjából említsük meg az Excelsior nemzetközi (szlovák-cseh) éjszakai gyorsvonatot, amely ide is továbbít közvetlen kocsikat. A bevezető vasútvonalak mentén kisebb állomások és megállók is szolgálják a közlekedést, a forgalmi központ persze a szép és figyelemre méltó főpályaudvar négyzetes alaprajzú épülete: ennek két oldalán, az első emeleten sorakoznak az átmenő vágányok, jó átszállási kapcsolatot biztosítva így a vonatok között és a villamosokra is.
A város három villamosvonala közül ugyanis kettő elhalad a főpályaudvar előtt, alatt. A plzeňi villamos már a múlt előtti században is létezett, igaz, csak az utolsó két évében. A szocialistának nevezett rendszer idején fokozatosan elég jól kiépültek a vonalak, különösen északon éri el (egymáshoz közel) a város és a lakótelep szélét az 1-es és a 4-es vonal. A 2-es szintén jól föltár nyugaton egy nagy panelrengeteget, de keleten is a város külső részén van a végállomása. Ehhez közel ér véget az 1-es vonal déli ága, a két végpont között, természetesen mindkét irányba bekötve, helyezkedik el a Slovany elnevezésű remíz.
A PMDP városi közlekedési vállalat működteti a villamosok mellett a troli- és autóbuszvonalakat is. Az ötven kilométeres villamoshálózat viszi el a város tömegközlekedésének 45 százalékát. Tervek születtek újabb vonalak építésére is, azonban jelenleg inkább a járműpark modernizálásán van a hangsúly.
A járműpark gerincét a Tatra T3 alaptípusba tartozó járművek alkotják, amelyeknek számos korszerűsített változata (T3M, T3P, T3R.PLF) rója a város vaspályáit. A T3-asok mellett alacsonypadlós középrészű KT8D5-össel, teljes hosszában alacsonypadlós Škoda 03T Astrával és a csak erre a városra jellemző, részben alacsonypadlós Tatra K3R típusú villamosokkal találkozhat az ide utazó.
A közelmúlt újdonságai közé tartoznak a 2010 óta folyamatosan érkező VarioLFR.S és Vario LF+ típusú villamosok, amelyek a Pragoimex gyárban részben meglévő kocsik felhasználásával, részben teljesen új alapokon épülnek.
A pályaállapotok jók, a járművek tiszták, pontosak, viszonylag sűrűn is követik egymást. A menetrendben megjelölt időpontokban alacsonypadlós járművek is közlekednek.
Szöveg és kép: Pokorny Bence és Tevan Imre