Sikeres hídbeemelés a Bakonyban

MÁV/iho   ·   2024.08.24. 12:00
Áthidaló megoldás a Bakonyvasúton

Miután a Gyökeres- és a Répás-árok fölött megszületett az áthidaló megoldás, a még hátralévő rekonstrukciós teendők végeztével a  11. számú vasútvonalon október 6-tól ismét teljes hosszban közlekedhetnek a vonatok. 

Annak idején magunk is hírül adtuk az örvendetes hírt, május 27-től október 6-ig pályafelújítás miatt változik a közlekedési rend a Győr–Veszprém vasútvonal Zirc és Veszprém közötti szakaszán. A beavatkozás keretében kicserélik a Répa-völgyből Y alakban szétágazó Gyökeres-árok és Répás-árok feletti csúcsfordulóban épült, egyenként 21 méter támaszközű, 128 éves, felsőpályás, rácsos acélszerkezetű völgyhidat. A viaduktokról tudni kell azt is, hogy eredetileg mindkét műtárgy terméskő hídfőkkel épült meg, középen szegecselt, acél rácsszerkezettel. A hídfőknél faaljakon ágyazatátvezetést alkalmaztak, a fémszerkezetnél hídfák tartották a síneket.

Bár a hidak 85 éve nagyobb, illetve két éve kisebb felújításon estek át, ám cseréjük mostanra halaszthatatlanná vált. A két völgyhíd acélszerkezetét még a nyár elején emelték ki, az új hidak az örökségvédelmi szempontok figyelembevételével (2011-ben a Bakonyszentlászló és Veszprém közötti szakasz műemlék védettséget kapott) készültek, a régiekkel pontosan megegyeznek. A hídcserék mellett megújulnak a hídfők, illetve mintegy háromszáz méteren a pályát is teljesen felújítják, a talpfák egy részét betonaljra cserélik, majd két és fél kilométeren vágányszabályozást is végeznek.

A munkálatok eredményeként a pályahálózat-működtető államvasút várakozásainak megfelelően a Bakonyvasúton javulni fog a menetrendszerűség, hiszen négyszáz méteren szűnik majd meg az eddigi sebességkorlátozás. A vágányzár idején gyérítik a növényzetet, kivágják a vasúti közlekedésre veszélyes fákat is, illetve több átjáró karbantartását, felújítását is elvégzik.

Emlékeztető: a vasútvonalat a Győr–Veszprém–Dombóvári HÉV vasúttársaság építette. A minisztérium 1895 márciusában adta ki a vasútvonal építési engedélyét, a tényleges munkákat már április 1-jén megkezdték Győrszabadhegyen. A teljes vonalon 3200 földmunkás, 160 kőműves, háromszáz kőfejtő/kőtörő és háromszáz kocsifuvaros dolgozott. Így a Győr és Bakonyszentlászló közötti szakaszt 1896. augusztus 11-én, a Bakonyszentlászló és Veszprém közöttit pedig 1896. december 16-án átadhatták a vasúti forgalomnak.

A Győr–Veszprém vonalon október 6-ig pályafelújítás miatt ismét változott a közlekedési rend. A vonatok menetrendjéhez igazodva Zirc és Veszprém között pótlóbuszok közlekednek. Kivétel ez alól az augusztus 26-tól 30-ig terjedő időszak, amikor a teljes útvonalon, Győr és Veszprém között kell buszokkal utazni.

(fotó: a MÁV Facebook oldala)

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

20-as: szerda hajnaltól szünetel a vasúti forgalom Veszprém és Ajka között

MÁV/iho   ·   2024.12.10. 19:10

A pályafelújítás várhatóan fél évig tart Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon, az utasok közlekedéséről ez idő alatt is maradéktalanul, részben autóbuszokkal gondoskodik Veszprém és Ajka között a MÁV-csoport. Információink szerint két helyen is átmosás alakult ki, elmozdult a töltés. A fővárosból Zalaegerszegig kétszer kell majd átszállni a vonalon, ha vonattal akarunk utazni arrafelé.