Ryanair-csoda? Négyszázadik 737-800, első business-jet!
Négyszáz példány 737-esből, azon belül is egy változatból: az ír diszkont légitársaság és a Boeing méltán ünnepli a különleges eseményt, a világ legnagyobb 737-800-as flottáját egyetlen cég üzemeltetésében. A négyszázadik példányt hétfőn Seattle-ben vehette át a Ryanair, az első ilyen gépet a cég 1999-ben állította forgalomba, és azóta is ragaszkodik ehhez a típushoz, ehhez az altípushoz, amellyel napi 1800 járatot teljesít, hálózatához 30 ország tartozik, az évi utasszám pedig 106 millió. (A jelenlegi flottaméret 300 fölötti, a százgépes különbség abból adódik, hogy 1999 óta már bőven voltak példányok az első „csomagokból”, amelyek kirepülték az idejüket, legalábbis ami a gazdaságos üzemeltetést illeti, amikor egy gép karbantartására még nem kell túl sokat költeni.)
A típus meghatározója a légitársaság jövőbeli flottájának is, annak ellenére, hogy Michael O’Leary a tárgyalási pozíciói javítása érdekében időnként meglebegteti másfajta gépek beszerzését is, emlékezetes volt például, amikor tárgyalásokba kezdett a kínai Comac C919-es beszerzéséről.
Azonban a légitársaság rendelési listáján továbbra is a 737-800-as szerepel az NG-sorozatból, méghozzá 130 példányban, ugyanakkor a dublini központú cég lesz a kibocsátója a 737-800 utódja, a MAX 8 sűrűbben székezett változatának, a MAX 200-asnak, amely a diszkont üzleti modell jellegzetes gépe lesz: ugyanolyan törzshosszúság több üléssel, és ennek megfelelően sokkal jobb egy ülésre vetített költséghatékonysággal.
És megintcsak annak ellenére, hogy időnként épp O’Leary dobja be az újabb és újabb lerágni való csontokat a médiának a fizetős toalettekről és az álló utasokról, valójában a Ryanair is követi azt a trendet, hogy eltávolodjon az alacsony jegyárért való szuperalacsony szintű kiszolgálás politikájától, megnyerje az üzleti utasokat is, illetve ha nem is prémiumkategóriát, de legalábbis megfelelő plusz fizetségért a bevett diszkontkiszolgáláshoz képest magasabb színvonalat is kínáljon.
Változik a Ryanair belvilága is: a jelenlegi rikítóan sárga a jövőben átadja a helyét szolidabb kabinlátványnak, a jövőben érkező gépek az új Boeing Sky Interior kialakításban érkeznek a flottába, ledes világítással, nagyobb ablakkeretekkel, nagyobb fejfeletti térrel. Ugyanakkor hírek szerint lesz egy, azaz egy gép, amely egészen más belső elrendezésben áll szolgálatba.
Az „emberek légitársasága” belép egy egészen más szférába, az üzleti repülés világába. A cég egyetlen nem 800-as, hanem kisebb 700-as 737-esét, amit kiképzésre használtak, hatvan személyes „corporate” business jetté alakították át, amely például sportolók csoportjait, vállalatok embereit szállítja charterben, a többi rengeteg Ryanair-géppel ellentétben nem vékony, hanem kényelmes, teljesen hátradönthető bőrülésekkel, bőséges lábhellyel, konyhával és más, a társaság képzetétől távol eső berendezéssel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!