Románia tengerjáró hajók fogadására is alkalmas folyami kikötőt vásárolna Moldovában
A Giurgiuleștiben lévő létesítmény megvételéről szóló memorandumot már elfogadta a bukaresti kormány.
A kabinet tárcaközi bizottságot hatalmazott fel arra, hogy tárgyaljon az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) a Danube Logistic Srl. részvényeinek megvásárlásáról. Ez a Moldovában bejegyzett cég működteti a Prut határfolyó torkolatánál, a moldovai–román-ukrán hármas határ közvetlen közelében található Giurgiulești nemzetközi szabad kikötőt. Giurgiulesti az ország legdélebbi települése, egyben az egyetlen, mely a Duna partján fekszik.
A kikötő stratégiai jelentőségű logisztikai csomópont, ami trimodális (vízi, közúti és vasúti) átrakodási és tárolási szolgáltatásokat kínál az importőröknek és az exportőröknek. A kikötő tengeri hajókat is fogadni tud hétméteres merülésig és 10 ezer tonna kapacitásig, valamint összeköttetése van a széles (a szovjet utódállamok területén használatos) és normálnyomtávú vasúti hálózattal is.
Bukarest a kamionforgalom csökkentését reméli a kikötő megszerzésétől. Elképzelését arra alapozza, hogy rendszeres konténervonatos kapcsolat létezik Giurgiulești és a DP World által üzemeltetett konstancai konténerterminál között. Ez a közúti szállítás alternatívája lehet, lehetővé téve a hosszú várakozási idők elkerülését a határokon. A kikötő révén Románia versenyelőnyhöz juttathatja a konstancai kikötőt, amely a szolgáltatások és áruforgalom bővítésével Közép- és Délkelet-Európa piacvezető kikötője lehet – feltételezik Bukarestben.
Giurgiuleștiben egyébként két kikötői entitás létezik, Románia az EBRD által működtetett nemzetközi szabad kikötőt akarja megvásárolni – ez iránt török, holland és dán befektetők is érdeklődnek. A moldovai állami kikötő áruba bocsátása nem merült fel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!