Repül az új Antonov: nekünk nem kell?

iho   ·   2017.04.05. 16:15
cim

A múlt heti nagy szűzfelszállás-sorozatban kicsit talán méltatlanul szorult háttérbe a Boeing 787-10, az Airbus A319neo és az Embraer E2-195-ös első repülése mögött a kijevi hír az An-132-esről: a kéthajtóműves, légcsavaros-gázturbinás, 9,2 tonna hasznos teherrel repültethető többfunkciós (polgári és katonai, kutató-mentő és VIP-szerepkörben egyaránt alkalmazható) szállítógép ugyanis egy valóban létező, komoly piaci rést, sőt, egy meglehetősen széles rést tudna betölteni.

Az első start a prototípusokon használatos külön orr-résszel, amelyen plusz érzékelők vannak

Az Antonov-iroda a múlt század hatvanas–hetvenes éveiben intenzíven gyártott An-24/26/32-es sorozatának példányai ma már vagy nem repülnek, vagy repülnek, de – igen drága felújításokkal, ugyancsak drága üzemeltetés közepette, egy valóban elavult technológia képviseletében. Mint teszik ezt az utolsó példányok egyébként a honi légierő kötelékében is, a szeretett Tevék felett valóban eljárt az idő, és a legutóbbi (mert hogy volt korábban sok) kormányzati ígéretek szerint az utódlásáról még az idén megszületik majd a döntés.

Csakhogy először nem ezeket pótolják, hanem a momentán egyáltalán nem létező, a felső vezetés szállítását végző nagyobb és kisebb kormánygépeket szerzik be. A másik akadály, amit mindenképp számba kell venni, és az új Antonov hazai esélyeit erősen csökkenti, az a mostani magyar kormányzat erős kötődése a Kijevvel keményen szembenálló moszkvai vezetéshez.

A szűzfelszállásoknál szokásos kísérőgép ezalkalommal kétszer nagyobb a prototípusnál, egy An-178

Kétségtelen, hogy ez a kategória annyira fontos, hogy Oroszországban is készül a váltótípusa, de hát az Il-112-es első példányát még csak most szerelik össze Voronyezsben. Viszont ez egyben meghatározza a kijevi utód sorsát annyiban, hogy a legnagyobb lehetséges piacra, ahol még mindig a legtöbb An-24/26-os repül, nem számíthat a gyártó. Viszont hírek szerint előrehaladott állapotba jutottak a tárgyalások egy másik fontos országgal, amely számottevő Antonov-flottát működtet: India szokás szerint úgy képzeli az üzletet, hogy a magának készülő példányokat maga gyártaná.

Mint erről korábban beszámoltunk, a típus jövőjét tehát másfelől kellett megtámogatni, ez pedig a szaúdi partnerség, nem véletlen tehát, hogy a tavalyi roll-out ünnepségen is ott volt a sivatagi királyság zászlaja, és a mostani első repülés nézői között is ott láthatták a résztvevők Porosenko ukrán elnök mellett a szaúdi előkelőségeket.

Az alap az An-32, de a nagyobb alakok mellett belül szinte minden rendszer új

Amint ezt korábban is jeleztük, a gép fontos részelemei a hozzáférhető legjobb nyugati technikát jelentik, Pratt & Whitney hajtóművek, Dowty légcsavarok, Liebherr kondirendszer, Hamilton Sundstrand segédhajtómű, Honeywell avionika, glass-cockpit és repülésvezérlés (orosz részegységeket már nem használtak), mindezekkel olcsóbb és gazdaságosabb üzemeltetés: plusz az, amit a kijeviek a korábbi típusaikkal már számtalanszor bizonyítottak – az elnyűhetetlen madarak építésének értéke.

Ami a szaúdiaknak még fontos lehet, az egyrészt a konstrukció felkészítése extrém üzemeltetési körülményekre is, esetükben ez nagyon forró éghajlatot jelent, más potenciális vevőknél pedig nem tökéletesen kiépített reptereket. Mindehhez járul még, hogy a gép ára a kijeviek szerint jóval alacsonyabb, mint az ugyanebben a kategóriában megszerezhető nyugati típusoké (CASA C235, C-27J Spartan). A kínai MA60-as nyilván még olcsóbb, de nagyon rossz a híre, nem túl sikeres An-26-verzió.

A pilóták és mérnökök, meg a két díszvendég: Porosenko elnök és Turki Saud Mohammed Al Saud herceg

A szaúdiak ráadásul egyben egy másik kategóriában is finanszírozzák a fejlesztést, az sem véletlen, hogy a 132D repüléséhez a sugárhajtású, kéthajtóműves 178-as nyújtott kíséretet, illetve izgalmas fotózni való hátteret, amely ugyancsak szaúdi partnerségben készül, és nemrég már a konténeres rakodási próbákon is túlesett.

No de vissza a 132D első repüléséhez: a gép egy óra ötven percig volt a levegőben, a kormányoknál az Antonov és a közreműködő szaúdi Taqnia cég egy-egy berepülő pilótájával. A repülés részleteiről szokás szerint túl sok részletet nem mondtak el, csak annyit, hogy a berepülés első szakaszának teljesítése után a gép bemutatkozhat majd a sivatagi óriásállamban is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek