Régi fényében pompázik a Margit híd

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.12.20. 21:00
kiskep

Egy nehéz, és az eredeti terveknél jóval hosszabb korszak ért véget Budapest életében. Két viszontagságos év után, kedden délután Tarlós István főpolgármester, a hely szellemének megfelelően, az eredetileg meghirdetettnél fél órával később átadta a felújított Margit hidat.

A korábban életveszélyesen leromlott állapotú híd a felújításnak köszönhetően számos újdonsággal büszkélkedhet. A kivitelezők törekedtek rá, hogy a híd hangulatában, esztétikájában, díszítésében visszaadja az átadáskori, illetve a 1910-es évek képét. A főváros második hídját három méterrel kiszélesítették, a hídfeljáróknál a besorolósávokat meghosszabbították. A közút továbbra is kétszer kétsávos maradt, az északi oldal azonban bővült egy kétirányú kerékpárúttal. Nem úgy, mint a déli oldal, ahol az úttestre festették a biciklisek helyét jelző kerékpáros nyomot. A kerékpárosok számára a budai hídfőnél Zsolnay-csempével díszített kerékpáros alagutat alakítottak ki, ez jelenti az összeköttetést az északi és déli Duna menti kerékpárút között.

További látványos változás, hogy a középpillérnél megszűnt az aluljáró, a gyalogos közlekedést a felszínen oldották meg, lámpákkal és zebrákkal. Szélesebbek lettek és korlátot kaptak az akadálymentesített margitszigeti villamos-megállóhelyek is. Ezekkel az újításokkal a babakocsisoknak, a kerékpárosoknak, valamint a mozgáskorlátozottaknak kedveznek a tervek szerint. Nem csak a felszínen történtek változások, hanem a látható útpálya alatt a teljes pályaszerkezetet is megújult. A vasbeton pályalemezek helyén acél pályaszerkezet készült.

A felújítást nehezítette, hogy a Margit híd eredeti tervrajzai elvesztek, ezért korabeli fényképek és rajzok alapján rekonstruálták a szobrokat, címereket, kandelábereket. A hídszerkezet a korabeli színétől – amely kék volt – eltérően óarany festést kapott, a lámpaoszlopok azonban korhűek. Emellett a híd másfél kilométer hosszú korlátját is újraöntötték, csakúgy, mint a középpillér mellvédjeit, továbbá visszaállították a régi sárkánydísszel ellátott oszlopokat, obeliszkeket és a magyar történelmi címert, valamint a kőpárnára ültetett díszes koronát.

Az egyik leglátványosabb újítás, hogy a híd új díszkivilágítást kapott, ám az ünnepélyes átadón a napsütéses idő miatt nem került sor annak felkapcsolására. Örülhettek azonban azok, akik századelős nosztalgiára vágytak, és felfértek az 1908-ban gyártott, felújított villamosra, amely a két hídfő között közlekedett az alkalomra való tekintettel.

A 135 éves Margit híd műemléki rekonstrukciója 26 milliárd forintból valósult meg, melyből hatmilliárd forintot az Európai Unió adott. Hiába az átadás, vannak még befejezésre váró munkák. A jövő évben készülnek el a Jászai Mari téri gyalogátkelőhelyek, a budai oldali vágányszéthúzás és a margitszigeti lehajtó egy szakasza.

(fotó: a szerző)

Nem mindenki repes az örömtől. A Magyar Kerékpárosklub szerint a biciklisták továbbra sem használhatják biztonságosan a hidat, szerintük bőven lenne még dolog a kerékpáros infrastruktúrával. Arról nem is beszélve, hogy több komoly hiba is van a kiépült elemekben.

László János elnök, a Kerékagy biciklis blogon megjelent videóban emlékeztetett rá, hogy 2009-ben azt javasolták, hogy kerékpározás az úttesten oldódjon meg, ami sajnálatukra nem valósult meg. Mint mondta, már most, télen is látszik, hogy nem elég a felület kapacitása a biciklis- és a gyalogos közlekedésre. Emiatt nyáron tumultuózus jelenetekre, konfliktusokra számíthatunk, és ez balesetforrás is lehet. Az eredeti javaslathoz képest, bár jelenleg is vannak ideiglenes piktogramok az úttesten, de a végleges felfestés még nem készült el.

A kerékpárosok elnöke problémának nevezte a Margit körút felől érkezők számára megtervezett, de el nem készült rámpát, aminek segítségével felhajthattak volna a járdára azok, aki nem tudnak az úttesten tekerni. További gond László János szerint, hogy a híd mindkét oldalán, a levezetéseknél a kerékpárutat a gyalogosfelület kárára alakították ki, mindezt úgy, hogy például a pesti oldalon, a híd alatt még plusz autósávot is kialakítottak.

A kerékpáros alagúttal is vannak gondok: a biciklisták könnyen átjutnak a hídfőn, nem úgy, mint a gyalogosok, akiknek lépcsőznie kell, ami akadálymentesítés szempontjából a legkevésbé sem szerencsés.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.