Pozsony−Kassa négy és fél óra alatt
Ennyi idő lesz négyszáznegyvenhárom kilométert megtenni vonattal december 11-étől Szlovákiában.
Már csak néhány nap van a „vasutas szilveszterig”, ami a menetrendváltás időpontjára esik, azaz december 11-ére. A szlovák menetrendi újításokról előző cikkünkben olvashatnak bővebben, aminek megírása óta némileg kristályozódott, mi lesz a végleges mentrend. A fő kontúrok megmaradtak, azaz a legjelentősebb újdonság az, hogy a távolsági járatok menetidejét igyekeznek minél rövidebbre szabni. Ezt még olyan népszerűtlen lépések bevezetése árán is megteszik, mint a legkihasználtabb gyorsvonatok megállói számának csökkentése. A hatszázas (6xx) gyorsvonatokból exresszek lesznek, kevesebb megállással Pozsony és Zsolna között. Ellentétben az eredeti tervekkel, a margitfalvai (Margecany) megállás viszont egyelőre marad, így huszonnégy perccel lesz rövidebb a menetidő Kassa és Pozsony között. Már ez is előre lépésnek számít.
A szlovákok azonban még tovább mennek: a saját üzleti kockázatra közlekedtetett InterCity járatok menetideje az új menetrendben rekord alacsony lesz a főváros és Szlovákia második legnagyobb városa, Kassa között. Az IC-járatok zöme ugyanis Pozsony és Zsolna között sehol sem áll meg, Zsolna és Kassa között pedig csak Poprádon és Aboskőszegen (Kysak) állnak meg, esetenként még Iglón (Spišská Nová Ves) is. Az IC járatok egyébként mindenki számára feláras vagy pótdíjas járatok, ezekre kötelező a helyjegy váltása, és még IC-pótjegy is kell (még a vasutas fényképes igazolvánnyal rendelkezőknek is). A Kassa és Pozsony közötti szakaszon például a Bécsbe közlekedő IC 44 mindössze 4 óra 31 perc alatt teszi meg a 443 kilométeres távot, ami ötvenöt perccel gyorsabb, mint a már említett, ritkított megállású expresszek. Az expressz kategóriájú vonatok a Kassa és Pozsony távot 5 óra 26 perc alatt teszik meg december 11-étől.
Több vasúti csomópont átépítése miatt azonban a menetrendben látszik, hogy beépítettek néhány perces többletidőt, hogy csökkentsék a késéseket. Arra például nehéz magyarázatot találni, hogy az eddigi egy-két perces állomáson tartózkodás helyett miért állnak az expresszek majdnem mindenütt három percet. Sőt, az Aboskőszeg és Kassa közötti szakaszon egy egészen elképesztő paradoxont is találunk. Míg az expresszek ezt a szakaszt tizenhárom perc alatt teszik meg, addig az IC ugyanezt huszonkét perc alatt. A magyarázat pedig annyi: a kassai vasútállomás átépítése miatt várni kell a szabad vágányra. Rossz nyelvek viszont arra mutatnak rá, hogy ez egy jó lehetőség arra, hogy az IC lefaragja a késést (61 perc késés esetében visszajár a menetjegy árának egy része, 59 perc késés esetén azonban nem).
Visszatérve a menetidőcsökkenésre: Kassa és Zsolna között IC-vel 2 óra 56 perc lesz, ami hét perccel rövidebb, mint a jelenlegi menetrendben. Expresszel viszont ez a szakasz csak három perccel rövidül. Zsolna és Pozsony között IC-vel nyolc perccel lesz gyorsabb az eljutás, expresszel viszont húsz perccel rövidül a menetidő a megállóhelyek csökkentésének köszönhetően. Az InterCity kategóriájú járatok egyébként viszonylag közkedveltek, leginkább a nagy távolságok között utazók veszik igénybe. Az október havi statisztikai adatok szerint az utasszám már közelít a koronavírus-járvány előtti időszakhoz, hiszen csaknem 60 ezer utast szállítottak az IC-k (2019-ben 72 ezren vették igénybe). A végleges szlovákiai menetrend itt tölthető le.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!