Portefan 3.

Joó Ferenc   ·   2012.04.18. 10:00
Portefan_400_03

Kezdetnek pár kép városi vasutakról, de nevezhetjük nyugodtan tujáknak is őket! :-)

Rögtön az elején lelövöm a poént: a nyitóképet ebből a fotóból konvertáltam szürkeárnyalatossá. Eladja, hogy nem túl régi a felvétel, a háttérben látható a Tatra-villamos és a modern utcabútor (ülőpad). A Bengáli és a nagypanelos pálya, valamint a hagyományos térvilágítás azért jelzi, hogy tíz évvel ezelőtt készült a felvétel. Ugye, milyen jó lenne néha a régi, fekete-fehér fotókat színesben is látni? Nem véletlenül volt olyan nagy divít régen a retusálás!

UV-villamos végállomásozik a Mexikói útnál. Idén lesz öt éve, hogy nem közlekednek ezek a járművek a menetrendszerinti forgalomban

Nem vasút, de érdekes teremtés ez a régi locsoló-utcaseprő kocsi is

Egy nap jól körbefotóztam Ceglédbercel-Cserő állomást. Akkor már zajlott a 100-as vonal átépítése. Talán húsz év alatt el is készül az egész, hogy kezdhessék ismét elölről...

A fotók szerkesztgetése közben rájöttem, hogy az elmúlt tíz év alatt meg kellett tanuljunk újból képet komponálni is! Ugyanis idő közben megváltozott a digitális fényképezőgépek CCD-jén az oldalhosszak aránya. Régebben majdnem négyzet alakú képek készültek (4:3), ma már a fekvő téglalap formátum a menő (9:6).

Hogy kevesebb helyet foglaljon el a képernyőn, a képek egy részét megvágom, de az alábbi felvétel például eredeti méretű:

Maga a felvételi épület jó állapotú, éppen csak egy kis graffitit kellett gondozóinak eltávolítaniuk az oldalsó tűzfalról (a kép jobb oldalán). A drótkerítés, „térhangososzlop”, utasperon, padok, virágtartók és a neonfény-állomásnévtábla viszont mind a nyolcvanas évek hangulatát idézik! Át is konvertáltam ezt a képet is szürkeárnyalatossá!

Gondolom, a felújítás kapcsán ez a tábla is eltűnt. Mondjuk nem is volt sok értelme az állomás utcafrontjára tenni, hiszen ott a peronok felől nem látszik

Várótermi üzenet — talán az EU projektellenőreinek szánták?

Egyik posztjában Móricz Zsiga is panaszkodik a mindent összefirkálókra. Pedig pont a minap kerültek rendőrkézre páran, ahogy azt az ihón is olvashattuk. Sajnos nem elegen! Talán picit javult a helyzet a járművek külsején található graffitivel kapcsolatban, de az ablaküvegek összekarcolása, az ülések összefirkálása nem múlt el maradéktalanul.

Hogy a vasút hanyatlása nem az elmúlt tíz év eredménye, arra ékes példa ez a szolnoki ingás Bhv előterében készült 2002-es felvétel

Oké, láttunk már randábban összefestett kocsikat is. Azért ez sem volt szép dolog! Érdekes viszont a kocsiosztály átminősítését jelző oldaltábla, valamint élesszeműek kiszúrhatják a rezsókocsit is!

Ha már rezsó, akkor itt egy szép keszthelyi fotó az időnként Szergej-vontatta Szombathely-Pécs vonatról. Na igen, 2002-ben már nem közlekedtek rajta a Nohabok...

És ha már megemlítettem az M61-eseket, nézzük meg, hogy miből vegetált egy Nohab-szerető vasútbarát 2002-ben:

Itt van például az angolok különvonata, amelyik Esztergomba közlekedett. Visszaútban sikerült nekik egy szép fotóhelyet javasolnom

Bár 2002-ben már Koszovóban is voltak Nohabok, akkor még egyszerűbb volt Dániában elcsípni egyet. Igaz, az MX 1006 már akkor is múzeumi gép volt

Néhány éve volt még hátra a belga Nohaboknak is, illetve – szigorúan vett értelemben – ezek csak a NoHAB licence alapján készített AFB-mozdonyok, ráadásul zajszigeteltre cserélt orrkabinokkal

És még egy kuriózum 2002 májusából – ha jól tudom, egy miskolci nyugdíjas postás készítette el a Garadna mozdonykát. Legutóbbi információim szerint rá következő évben a veresegyházi medveparkban állították ki, de ekkor még lehetett rajta utazni a LÁEV kisvasúti napján.

A Garadna gőzmozdony az ideiglenesen elkészített „dilikör” pályán, teljes pompájában

Lehetséges, hogy régebbi felvételeim közül későbbiekben is bemutatok majd jó párat, de ahhoz be kellene üzemelnem a diaszkennert, aminél jelenleg fontosabb teendőim is akadnak. Azért tessék majd a blogomat figyelni!

 

Kapcsolódó anyagok

A Nyíltvonalon blog további bejegyzései

Kapcsolódó hírek