Pénz beszél, ész megáll
A menetrendváltástól újra megtörténik az, ami sokak számára zavaró és furcsa lépés. Átkeresztelik a vonatokat a szlovák vasúthálózaton. Az évek óta bevett szokás, miszerint a vonatokat földrajzi nevekről, történelmi nevezetességekről nevezik el újra megbomlik.
A Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) foggal-körömmel szeretné javítani gazdasági helyzetét, s ennek érdekében áruba bocsájtja a vonatok elnevezéseit. Egy év alatt a számítások szerint a ZSSK így 70–120 ezer eurónyi bevételre tesz szert. December 15-étől összesen hét vonat neve változik. Ezt megelőzően júniusban már egy vonatpár nevét eladták, akkor a Kriváň IC-ből lett Union poisťovňa, azaz Union Biztosító. Nem ez az első próbálkozása a vasúttársaságnak ilyen módon pénzhez jutni, hiszen már a közelmúltban is jártak olyan nevű vonatok, mint Aupark vagy OC Mirage (bevásárlóközpontok), Mall.sk (webáruház) és Kúpele Lúčky (Lucskifürdő reklámja).
A most életbe lépő menetrendben négy IC és három gyorsvonat neve változik. Mókás lesz újra fura vonatneveket hallgatni az állomásokon. A Kassa és Pozsony között közlejkedő Tatran IC például Martinus.sk nevet ölt, a Gerlach és a Kriváň IC a Lyoness nevet veszi föl, a Rysy IC Doxxbetre változik. Lesz továbbá Okay Elektro és Shopie.sk gyorsvonat is Pozsony és Kassa között. Talán a legmókásabb névválasztás, a 601-es Váh (Vág folyó) gyorsvonatot Horalky Sedita nevűre keresztelik. Talán néhányan ismerik is a szlovák nápolyi márkát, a Horalkyt. Igen, egy mogyorókrémmel töltött ostyáról neveznek el Szlovákiában vonatot. S nemcsak hogy átnevezik, reklámmatricával ellátott kocsi is közlekedik majd a vonatban. Abba bele sem gondolok, meddig marad épségben a Horalky matrica, hiszen a H betű eltávolításával egy érdekesen csengő szót kapunk.
Volt már itt Coca-Cola music train is, de az egy átfogó projekt volt, s fesztiválos különvonatra vonatkozott. Csehországban sem ismeretlenek a reklámnevek, de jóval kisebb arányban jelentek meg eddig. Volt például Budvar, Chodovar, Náchodský Primátor, amelyek ugye nem mást, mint a cseh söröket reklámozták. Volt olyan is amely egyszerűen csak a zsateci komlót reklámozta (Žatecký chmel) – ez a vonat Prágából Chomutovba közlekedett éppen Žatecen keresztül. Csehországban azonban az utóbbi években kiszorultak a reklámnevek. Olyan ez, mintha mondjuk a MÁV vonalain megjelenne egy Erős Pista, vagy Piros Arany nevű IC, vagy éppen a Boci csokiról neveznénk el szerencsi személyvonatot. Mi lehetne még? Mondjuk egy Fütyülős EuroNight....
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!