Párizsi szalon, üzleti zárás, ingerült Airbus-nyilatkozattal

iho   ·   2019.06.20. 18:43
cim

Furcsa közjáték zárta a párizsi repülőszalon kereskedelmi szakaszát: az Airbus eléggé ingerült nyilatkozatban tiltakozott amiatt, hogy a British Airways vezette légitársasági csoport bejelentette 200 Boeing 737 MAX beszerzését, és közben nem adott lehetőséget az európai gyártónak arra, hogy felvegye a versenyt az amerikai konkurenssel.

Amint erről beszámoltunk, a szalon legnagyobb meglepetése volt, hogy az IAG (Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling és LEVEL) abból a típusból kötött le komoly mennyiségű gépet, amelynek elkészült példányai az öt hónapon belül történt két katasztrófa következtében most is a földön vesztegelnek, amíg a Boeing el nem készül a balesetben közre játszó MCAS rendszer szoftverjének átdolgozásával illetve ennek hatósági jóváhagyása meg nem történik.

(fotók: Somogyi Norbert)

Ehhez képest az IAG nem csak, hogy hatalmasat rendelt a bajban lévő típusból, de a csoport és a BA főnöke, Willie Walsh kijelentette, teljes a bizalma a Boeing iránt és arra számít, hogy a MAX-ok sikeresen visszatérnek a szolgálatba. Mindeközben a párizsi szalon fő nyertese a konkurens Airbus nagy hatótávolságú keskenytörzsű altípusa, az A321XLR csak 14 példányban kellett az IAG-nak és két társaságának: az Iberia nyolcat, az Aer Lingus hatot használ majd a párizsi bejelentés szerint. Közben sajtófeltételezések szerint a Boeing további légitársaságokkal tárgyal további MAX-beszerzésekről.

Az Airbus elégedetten állapíthatta meg, hogy a cég 383 repülőgépre kapott fix rendelést, opciós lekötést vagy szándéknyilatkozatot – mindehhez igen jól csengett volna az európai gyártó szempontjából, hogy a MAX-ügy következtében kialakult közhangulat okán a Boeing üzletek nélkül távozott volna Le Bourget színpadáról, az amerikaiak azonban az IAG 200 gépe mellett további megrebdeléseket is kaptak, igaz nem a MAX-ra, hanem például, ami elég érdekes üzlet, újonnan gyártott 737-es cargo-gépekre is. Már csak azért sem lehet arra számítani, hogy akár a 737-es, akár a MAX maga eltűnne a színről, mivel a modernizált változat rendelésállománya továbbra is 5000 példánynál is többet tartalmaz, a lemondások száma pedig egyelőre száz körüli.

Az biztos, hogy az XLR programindítása jól sikerült, természetesen ennek is igen komoly a verseny-értéke, hiszen a nagy hatótávolságú keskenytörzsű gép megjelenése az Airbus reményei szerint kvázi feleslegessé tenné az új Boeing-típus, a 797-es kibocsájtását, ugyanakkor a Boeing azt is jelezte, hogy véleménye szerint az XLR „csak egy szeletét” fedi le a 797-es – az új közepes utasszállító – lehetséges piacának.

Végül a párizsi szalon végső számai: a 383 Airbus és 232 Boeing mellett a legnagyobb sikere a légcsavaros-gázturbinás regionális ATR-eknek volt, közülük 145 példányt kötöttek le főképp ázsiai vevők, és 78-at vettek vagy opcióztak a sugárhajtású jet-ek piacvezető cége, az Embraer típusaiból. A Mitsubishi a SpaceJetnek átkeresztelt MRJ regionális utasszállítóból tizenötöt tudott eladni.  A show eladási statisztikájába nem számolták bele azokat, amelyek meglévő gépekre szóló lekötések konverzióját jelentik, vagyis például amikor a „sima” 320-321-esek helyett a megrendelő XLR-re váltott. Eszerint tehát 861 utasszállító és cargo-gép talált gazdára Párizsban, ami az elmúlt hónapok eladási kiszáradása után jó szám, ugyanakkor a tavalyi Farnborough repülőszalonon ehhez képest 1464 gépre született sikeres üzlet.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek