Pályások a királyréti hajtánypályán
Vasútbarátkörökben egyáltalán nem megmosolyogtató perverzió, ha valaki szerszámot ragad, és beáll egy fűtőházba régi mozdonyon rozsdát vakarni, félreeső kisállomásokat ápol és tart rendben, vagy nekiáll krampácsolni, netán töltéserősítés gyanánt lapátolni: ez történt a minap Királyréten is, ahol „pályafenntartási napot szerveztek mindazon vasútbarátok számára, akik szívesen töltik idejüket vasúti pályához kapcsolódó munkálatokkal.”
A közelmúltban reklámfotók készültek a királyréti hajtánypályáról és a kisvasútról is. Ezek közül néhánnyal találkozhatunk a kisvasút internetes oldalán is. A hajtánypályás felvételeket a királyréti állomáson, a pálya mentén elhelyezett irányjelző táblákra ragasztották fel, részben azért, hogy merre található a pálya, másrészt pedig bemutatják, hogy mi is az a hajtány. Számos Királyrétre érkező kiránduló ugyanis itt találkozik először ezzel a fogalommal. A felvételen látható két fiatal (Panykó Szelina és Gál Gábor), valamint a hajtány igencsak figyelemfelkeltő hatású, és a tapasztalatok alapján a tábláknak köszönhetően is növekedett az utasok száma.
További fontos újdonság, hogy a pálya mentén tájékoztató táblákat állítottak fel, amelyek jelzik a közelgő ívet, az útátjárót vagy éppen a pálya (kör) végét.
A királyréti hajtánypálya pft-s (azaz pályafenntartási) napjára, augusztus 12-ére már előző nap megkezdődött az előkészület. A Börzsöny 2020 Kft. „Telefonfülkének” becézett Unimog munkagépe csütörtökön délután több mint 150 méter hosszban vízelvezető árkot ásott ki a pálya emelkedős szakaszán. Ezáltal erős esőzéskor a víz a pálya közepén lévő tavacska felé veszi majd az útját. A pft-nap résztvevői pénteken a 6302. számú személyvonattal érkeztek meg Kismarosról, majd rövid eligazítás után nekiálltak szemetet szedni. Noha a királyréti hajtánypálya munkatársai fokozottan ügyelnek a hely tisztaságára, sajnos előfordul, hogy a jégkrémes csomagolás pont a pálya mellett hullik ki, vagy a cigarettás doboz véletlenül mindig üresen esik ki a nadrágzsebből.
Az izgalmasabb teendők az ebédszünetre maradtak, elvégzésükhöz vágányzárat kellett elrendelni – a pálya csak 10.30–13.00 és 13.30–16.30-ig tart nyitva munkanapokon. Ez idő alatt az összeillesztések rögzítését ellenőrizték. A munkálatokat követően (ezeket szakmai vezetéssel végezhettek az érdeklődők) előkerültek Debrecen, Sopron és Kolozsvár kedvelt étkei és italai (kolbász, sör, szalonna), némi kenyér és szörp a gyermekek számára, és jóízű beszélgetések kezdődtek. A nap folyamán a pft-s csapat is többször igénybe vette a hajtányokat.