Ötvenéves, elsőszériás Ikarus 280-ast újított fel a BKV
Az Ikarus 280-as autóbusz szériaüzemének ötvenedik évfordulójára a BKV felújította a típus egyik elsőszériás, 1973-ban gyártott járművét. Az IK280 ezentúl a nosztalgiaflottát erősíti.
Az Ikarus 280 az Ikarus gyár legsikeresebb, világszerte használt csuklós busza. Egyedi formatervezése, az akkor kifejezetten nagynak számító nyitható ablakai, a hidraulikus szervokormány és az automata sebességváltó jelentősen hozzájárultak sikeréhez. Magyarországon ebből a típusból a legtöbb járművet a BKV állította forgalomba. Az 1971 végén érkezett prototípus üzemével együtt több mint ötven évig szállították az utasokat, részévé váltak a budapesti utcaképnek. Az utolsó IK280-ast egy évvel ezelőtt nyugdíjazták, az Ikarus 200-asok üzeme 2022 novemberében ért véget a fővárosban.
A most felújított járművet 1973-ban szerezte be a BKV, majd 1980-ban vonta ki a forgalomból. Egy lelkes járműmegmentő közreműködésének köszönhetően 2017-ben ismét a BKV tulajdonába került az Ikarus 280.00, amelynek felújítása az Ikarus 280-as autóbusz szériaüzemének ötvenedik évfordulójára fejeződött be. A kisebb-nagyobb megszakításokkal négy évig tartó munkálatokban a BKV aktív szerepet vállalt. A kelenföldi autóbuszgarázsban végezték például a karosszéria lemezelését, a jármű padlózását, itt készültek a kábelkötegek, itt újultak meg az utastéri ajtók, a lámpák és a harmonika, de a gépészet nagyrészét is a Hamzsabégi úti telephelyen újították fel.
A bemutatón Szedlmajer László, a BKV Zrt. autóbusz- és trolibusz üzemeltetési vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a felújítással nemcsak az egykori legendás hazai autóbuszgyár népszerű típusának félévszázados szolgálata előtt tiszteleg a BKV, hanem újra forgalomba is áll az Ikarus 280.00. A különleges busz ezentúl a nosztalgiaflottát erősíti.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!