Ötvenegy kilométernyi gyorsforgalmi út Csorna és Sopron között: koronaélen kész az M85-ös
A beruházásnak köszönhetően negyvenöt percre csökken a menetidő Győr és Sopron között, míg a 2017-ben átadott Csorna-nyugat csomóponttól fél óra alatt lesz elérhető Sopron. Az új nyomvonallal tizenhét település mentesül az átmenő forgalomtól.
Az M85 autóút Csorna–Sopron közötti szakasza ötvenegy kilométer hosszon 2×2 sávos autóútként épült középen fizikai elválasztással, azaz szalagkorláttal, leállósáv nélkül, 24,60 méter koronaszélességgel és 2,5 méter stabilizált padkával. A tervezési sebesség 110 kilométer/óra.
A szakaszon öt különszintű csomópontot építettek
- Kapuvár,
- Fertőendréd,
- Fertőszentmiklós,
- Nagycenk,
- Sopron-kelet,
és teljes értékű csomóponttá építették át a Csorna-nyugatot.
A csomópontoknál kiépített tíz alcsomóponti körforgalmakon kívül további öt körforgalmú csomópont is segíti a gyors és biztonságos haladást. A beruházás részeként megépült
- huszonegy felüljáró,
- tizenkilenc aluljáró, amelyből kettő az autóutat és a GYSEV vasútvonalat is keresztező vadátjáró, valamint tizenöt közúti és vasúti keretműtárgy,
- de beépítettek a 15-ös vasútvonalon az autóút fölé egy acélszerkezetű vasúti híd is.
A szakaszon Babótnál egy komplex pihenőhely épült, egyelőre üzemanyagtöltő állomás nélkül, valamint épült egyszerű pihenőhely Fertőszentmiklósnál és egy időszakos üzemelésű, mobil technológiájú tengelysúly- és össztömeg mérőállomással kombinált egyszerű pihenőhely Kópházánál.
Az új autóúti szakasz és a térség országos közutainak üzemeltetését az új nagycenki üzemmérnökségi telep látja el.
A kivitelezés során
- 6 millió 700 ezer köbméter töltésanyagot mozgattak meg,
- 604 ezer 251 tonna aszfaltot
- és 1165 előregyártott vasbeton hídgerendát építettek be,
összesen 24 ezer 778,4 folyóméter hosszban, amelyből a legrövidebb 9,80 méter, míg a leghosszabb 39,80 méter hosszúságú volt.
Zöldítettek is. Ültettek
- 476 ezer 750 cserjét
- és 2 885 sorfát,
valamint megépítettek 113,5 kilométer vadvédő kerítést is.
Az autóutat a szerződésben szereplő befejezési határidő előtt, a koronaélek között került forgalomba helyezték, ma 11 órától használható, így kisebb munkálatok, a vadvédő kerítés véglegesítése, valamint a mérnökségi telep befejező munkálatai még előfordulhatnak. A Hutbájt pihenőnél a mosdókon január közepéig dolgozik a vállalkozó.
Az ötvenegy kilométer hosszú szakasz 2021. január 1-jétől lesz díjköteles az e-matrica rendszerben. A megtett úttal arányos (HU-GO elektronikus útdíj) díjszedési rendszerben a szakasz az átadást követően egyelőre ingyenes marad.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósult meg.
A kivitelezést
- a Csorna-nyugat és a Fertőendréd Csomópont között a STRABAG Építő Kft., STRABAG AG
- és a Belfry PE Kft. alkotta STR-B M85 Konzorcium,
a Fertőendréd csomópont és Nagylózs között
- az EuroAszfalt Kft.,
- a SWIETELSKY Magyarország Kft.
- és Betonútépítő Zrt.
közös ajánlattevők, míg Nagylózs és Sopron-kelet között
- a DÖMPER Kft.
- és a Subterra Raab Kft.
által alkotott DS Konzorcium végezte nettó 153 milliárd 200 millió forint hazai költségvetési forrásból.
A terveket a BIMLAB Mérnökiroda Kft., a FŐMTERV Zrt. és az UTIBER Közúti Beruházó Kft. készítette, míg a mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat a VIKÖTI Kft., FŐBER Zrt. és az ECO-TEC Kft. alkotta SCARBANTIA Mérnök Konzorcium végezte.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!