Ötvenegy kilométernyi gyorsforgalmi út Csorna és Sopron között: koronaélen kész az M85-ös

iho/közút   ·   2020.12.16. 12:10
01_85-os_kesz_koronaelen

A beruházásnak köszönhetően negyvenöt percre csökken a menetidő Győr és Sopron között, míg a 2017-ben átadott Csorna-nyugat csomóponttól fél óra alatt lesz elérhető Sopron. Az új nyomvonallal tizenhét település mentesül az átmenő forgalomtól.

Az M85 autóút Csorna–Sopron közötti szakasza ötvenegy kilométer hosszon 2×2 sávos autóútként épült középen fizikai elválasztással, azaz szalagkorláttal, leállósáv nélkül, 24,60 méter koronaszélességgel és 2,5 méter stabilizált padkával. A tervezési sebesség 110 kilométer/óra.

(fotók: NIF Zrt.)

A szakaszon öt különszintű csomópontot építettek

  • Kapuvár,
  • Fertőendréd,
  • Fertőszentmiklós,
  • Nagycenk,
  • Sopron-kelet,

és teljes értékű csomóponttá építették át a Csorna-nyugatot.

A csomópontoknál kiépített tíz alcsomóponti körforgalmakon kívül további öt körforgalmú csomópont is segíti a gyors és biztonságos haladást. A beruházás részeként megépült

  • huszonegy felüljáró,
  • tizenkilenc aluljáró, amelyből kettő az autóutat és a GYSEV vasútvonalat is keresztező vadátjáró, valamint tizenöt közúti és vasúti keretműtárgy,
  • de beépítettek a 15-ös vasútvonalon az autóút fölé egy acélszerkezetű vasúti híd is.

A szakaszon Babótnál egy komplex pihenőhely épült, egyelőre üzemanyagtöltő állomás nélkül, valamint épült egyszerű pihenőhely Fertőszentmiklósnál és egy időszakos üzemelésű, mobil technológiájú tengelysúly- és össztömeg mérőállomással kombinált egyszerű pihenőhely Kópházánál.

Az új autóúti szakasz és a térség országos közutainak üzemeltetését az új nagycenki üzemmérnökségi telep látja el.

A kivitelezés során

  • 6 millió 700 ezer köbméter töltésanyagot mozgattak meg,
  • 604 ezer 251 tonna aszfaltot
  • és 1165 előregyártott vasbeton hídgerendát építettek be,

összesen 24 ezer 778,4 folyóméter hosszban, amelyből a legrövidebb 9,80 méter, míg a leghosszabb 39,80 méter hosszúságú volt.

Zöldítettek is. Ültettek

  • 476 ezer 750 cserjét
  • és 2 885 sorfát,

valamint megépítettek 113,5 kilométer vadvédő kerítést is.

Az autóutat a szerződésben szereplő befejezési határidő előtt, a koronaélek között került forgalomba helyezték, ma 11 órától használható, így kisebb munkálatok, a vadvédő kerítés véglegesítése, valamint a mérnökségi telep befejező munkálatai még előfordulhatnak. A Hutbájt pihenőnél a mosdókon január közepéig dolgozik a vállalkozó.

Az ötvenegy kilométer hosszú szakasz 2021. január 1-jétől lesz díjköteles az e-matrica rendszerben. A megtett úttal arányos (HU-GO elektronikus útdíj) díjszedési rendszerben a szakasz az átadást követően egyelőre ingyenes marad.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósult meg.

A kivitelezést

  • a Csorna-nyugat és a Fertőendréd Csomópont között a STRABAG Építő Kft., STRABAG AG
  • és a Belfry PE Kft. alkotta STR-B M85 Konzorcium,

a Fertőendréd csomópont és Nagylózs között

  • az EuroAszfalt Kft.,
  • a SWIETELSKY Magyarország Kft.
  • és Betonútépítő Zrt.

közös ajánlattevők, míg Nagylózs és Sopron-kelet között

  • a DÖMPER Kft.
  • és a Subterra Raab Kft.

által alkotott DS Konzorcium végezte nettó 153 milliárd 200 millió forint hazai költségvetési forrásból.

A terveket a BIMLAB Mérnökiroda Kft., a FŐMTERV Zrt. és az UTIBER Közúti Beruházó Kft. készítette, míg a mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat a VIKÖTI Kft., FŐBER Zrt. és az ECO-TEC Kft. alkotta SCARBANTIA Mérnök Konzorcium végezte.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek