Öt éven belül kétszázzal
Csehországban jelenleg a legnagyobb megengedett sebesség a vasúton százhatvan kilométer per óra. A Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (Správa železniční dopravní cesty - SŽDC) legújabb tervei szerint azonban ez hamarosan megváltozhat. Jiří Svoboda, a hivatal vezérigazgatójának egyik fő célkitűzése, hogy már öt éven belül legyenek olyan szakaszok a cseh vasúthálózaton, ahol kétszázzal haladhatnak a vonatok.
Egyelőre négy pályaszakaszt jelöltek ki szakemberek a kétszáz kilométer per órás maximális sebességre a cseh vasúthálózaton. Ennek hossza összesen kilencven kilométer, persze nem folyamatos szakaszról, hanem kisebb pályaszakaszokról van szó országszerte. Ahhoz, hogy a kétszázas tempót lehetővé tegyék, a vasúti pályához hozzá kell nyúlniuk, ellenőrizni kell az alépítményt, a földtani viszonyokat, meg kell szüntetni a szintbeni átjárókat, biztonságossá tenni a peronokat (például szélesebb a biztonsági sáv). A hagyományos vasútvonalak közül a következő négy szakaszon tervezik a kétszázas tempó bevezetését Csehországban:
- Břeclav–Vranovice – 29,657 kilométer
- Dluhonice–Olomouc – 16,520 kilométer
- Choceň–Pardubice – 29,430 kilométer
- Kolín–Poříčany – 14,125 kilométer
Az említett szakaszokon az ETCS vonatbefolyásoló berendezést is beszerelnék, valamint az egész szakaszon ellenőriznék a pályaállapotokat, hidakat, kapcsolódó építményeket. A felsorolt szakaszok között nincsenek azok a pályák, amelyeket újonnan építenének meg már eleve kétszáz, vagy annál nagyobb pályasebességgel (például a tervezett Brno–Přerov vonal). De hiányzik például az ejpovicei alagút is, vagy a Dél-Csehországban épülő vasúti alagutak is, ahol idővel ugyancsak a kétszáz kilométer per órás sebességet tervezik bevezetni.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!