Olaszország: kevesebb F–35-ös?
Az ok: a költségvetési megszorítás. Ennek jegyében a védelmi tárca kénytelen 1,45 milliárd eurót (1,9 milliárd dollárt) megtakarítani 2012-ben. Az eredeti tervek szerint Olaszország összesen 131 F–35-öst vásárolna (a légierőnek 69 F–35A-t, míg a haditengerészetnek 62, helyből fel- és leszállni képes F–35B-t), de a források csökkentése miatt ez a szám valószínűleg jóval kisebb lesz. A védelmi tárcához közel álló források szerint a megrendelt gépekből 20-30-at visszamondanak, s ez főleg a haditengerészeti, problémás F–35B-t érinti majd.
Az F–35-ös beszerzési program a politika és a sajtó kedvelt célpontja már régóta. A projekt teljes költsége várhatóan 17,4 milliárd euró, melyből Olaszország már 2 milliárdot elköltött. Az olasz gépeket az észak-olaszországi Novara melletti Cameri Légitámaszponton építik majd össze. Ehhez itt egy 60 ezer négyzetméteres, 20 épületből álló üzemet építenek fel. A tervek szerint az építkezés már 2012 végére befejeződik, és az első olasz F–35A 2014-ben már ki is gördülhet a csarnokból. A gépet ezután az Egyesült Államokba repülik át, ahol az olasz pilóták kiképzését segíti majd. Az olasz gépeken kívül itt készülnek majd a Holland Királyi Légierőhöz kerülő F–35A variánsok is, mintegy 80 gép.
A gyártás mellett Novarában felújítási, karbantartási és átépítési központot is létesítenek, amely fontos szerepet kap az európai Lightning II-esek üzemeltetésében, modernizálásában. Itt készülnek az Alenia Aermacchi üzemegységében a szárnyszerkezetek is. Az olasz gyártó körülbelül 1200 gép szárnyszerkezetének „csomagját” készíti majd el 2023-ig.