Másfél milliárd dolláros szerződést kötött a Pratt & Whitney az F-22 Raptorok hajtóműveinek karbantartására

A három évre szóló megállapodás célja az alacsony észlelhetőségű vadászbombázók harckészültségének javítása, továbbá az F119–PW–100 utánégetős gázturbinás sugárhajtómű fenntartásával összefüggő költségek csökkentése.
Az Egyesült Államok légierejében szolgáló Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptorok száma ugyan csak 187, de a világ első ötödik generációs harci repülégépekhez tartozó F119-eseké meghaladja a négyszázat, miközben a típus gépei összesen már több mint 900 ezer órát repültek. A geopolitikai helyzetet jól érzékelő Pratt & Whitney szerint a hajtóművek kimagasló készenléti és megbízhatósági mutatói még soha nem voltak ennyire fontosak, és ezektől a prioritásoktól alig marad el az a szempont, hogy így csökkenthetik a 150–160 kN tolóerejű F119-esek életciklus költségeit.
A kéthajtóműves Raptorok az alacsony kétáramúság miatt forszázs nélkül is képesek hangsebesség fölé gyorsulni. Manőverezőképességük szuperszonikus és alacsony sebességtartományban is kiemelkedő. Különleges tulajdonságaik egyike, a szupercirkálás lehetővé teszi, hogy elfogják azokat a célpontokat, amelyekhez az utóégetőtől függő repülőgépeknek nem lenne elég üzemanyaguk.
Eredetileg az F-22-eseket a 2030-as években a Next Generation Air Dominance (NGAD) program váltott volna fel. A tartós légifölény kivívásra létrehozandó rendszercsalád fejlesztése azonban késik, ezért a Raptorok valószínűleg a tervezettnél tovább maradnak hadrendben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!