Nyomtávváltós nagysebességű motorvonattal rukkoltak elő a kínaiak
A szerelvénnyel az eltérő nyomtávú vasúthálózatok közötti nehézségeket tervezi leegyszerűsíteni a gyártó CRRC Changchun. Peking és Moszkva között is bevetnék!
A kínai állam tulajdonában álló CRRC még 2017-ben, az Egy övezet, egy út (más néven Új Selyemút) kezdeményezés egyik konferenciáján jelentette be, hogy nagysebességű nyomtávváltós motorvonatot terveznek kifejleszteni. A programhoz az állam 34,7 milliárd jüant, vagyis körülbelül 1600 milliárd forintot bocsát rendelkezésre.
A vasúti mamutvállalat a napokban mutatta be a 212 méter hosszú prototípus járművet, amit a Fuxing elnevezésű, nagysebességű villamos motorvonatplatform CHR400-BF sorozatú vonata alapján fejlesztettek ki. A vonaton alkalmazott technológia célja, hogy megkönnyítse és lerövidítse a 79 ezer 685 kilométeres kínai normál, 1435 milliméteres, valamint a szomszédos országokban – elsősorban Oroszországban, Kazahsztánban, Üzbegisztánban és Mongóliában – alkalmazott széles, 1520 milliméteres vasúthálózatok közötti közlekedést.
A nyomtávváltási képesség, valamint a többféle áramnemről is üzemelés okán a CRRC szerint például Peking és Moszkva közötti hosszú távú, közvetlen vonatként is be lehetne vetni a motorvonatot.
A jármű széles hőmérsékleti tartományban üzemelhet: bírja a plusz ötven Celsius fokos hőgutát és nem fagy meg mínusz ötven Celsius fokos zimankóban sem. Pályától függően pedig akár négyszáz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességgel is repeszthet – írja az International Railway Journal.
A CRRC a technológia bemutatásához nemcsak a tesztszerelvényt látta el nyomtávváltós forgóvázakkal: egy tesztpálya rövidke szakaszán kiépítette a nyomtávváltást lehetővé tevő rendszert is. A technológia működik, így a gyártó készen áll a prototípus alapján a megrendelők egyéni igényeire szabott motorvonatok előállítására.
A nyomtávváltós szerelvények napjainkra már egyre kevésbé számítanak ritkának. Spanyolországban például egész komoly motorvonatflotta áll rendelkezésre: a vonatok a normál és az Ibériai-félszigeten alkalmazott 1668 milliméteres, széles rendszer közötti átjárást oldják meg. A felhasznált különleges forgóvázak megfelelő stabilitása okán ezen szerelvények azonban „csak” legfeljebb kétszázötvennel haladhatnak. Japánban is kifejlesztettek több prototípus-motorvonatot, melyek a normál és az 1067 milliméteres keskeny rendszereket fedik át. Ezen járművek azonban még nem jutottak el a sorozatgyártásig – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!