Nincs több Coca-Cola a mozdonyon
A 362.015-ös pozsonyi Ász (Eso) nem mindennapi, szembetűnő festést kapott, olyat, amilyenre addig Szlovákiában nem volt példa. A Coca-Cola üdítőt reklámozó matricákat ragasztották fel az új vörös alapszínre. Rengetegen felkapták a fejüket, felfigyeltek a mozdonyra vasutasok, vasútbarátok, fotósok egész hada árasztotta el a vasút mentét, ahol megfordult a gép. Ez a mozdony lett az első, amelyik reklámmatricát hordott magán. 2005-öt írtunk akkor.
A mozdony a mindennapi Kassa–Pozsony viszonylatban közlekedő gyorsvonatokon kívül különvonatok élére is került. Nem csoda, hiszen az akkoriban felkapott zenei fesztiválokra éppen Coca-Cola Music Train partyvonat vitte a vendégeket. Ezek élére természetesen a Coca-Cola gép került. Eredetileg a 362.015-ös egy kék-fehér szépség volt, megkülönböztető jelzése a Škoda járműgyártó logója és felirata volt mindkét végén. 2005. június 6-áig ez így is maradt. Ez az Ász volt az utolsó ilyen színkombinációban közlekedő mozdony. A nagyjavításra való bevonulása előtt utoljára a 332-es „Goral” gyorsvonatot vitte Pozsonyból Zsolnára (Žilina). Másnap begurult a ruttkai járműjavítóba (ŽOS Vrútky) – akkor még senki sem sejtette, hogy Coca-Cola mozdony lesz belőle.
Ruttkában aztán a gép vörös–narancs kombinációjú alapfestést kapott, amire aztán rákerültek a Coca-Cola Slovakia cég matricái. A javítás és festés húsz napig tartott. 2005 június 28-án a 702-es „Turiec” gyorsvonaton hidegen szállították Pozsonyba, felélesztése és egy pici simogatása után még aznap este vonatra tették, s elküldték Kassára a „Zemplín” gyorsvonat élén. Kassán aztán másnap befejezték az átalakítást, a depóban helyére kerültek a matricák is.
A Coca-Cola akkoriban főszponzora volt a nyári zenei fesztiváloknak, s marketingüknek köszönhetően jegyeket is lehetett nyerni a nyár folyamán. Ezek az ingyen belépők egyben jegyek is voltak a Coca-Cola Music Train különjáratára, ami Pozsonyból és Kassáról vitte a nyerteseket a fesztivál helyszínére. A különvonat egy partykocsit (ezt az ÖBB-től bérelték), egy étkezőkocsit és hat légkondicionált termes első osztályú kocsit továbbított. A vonatok élére mindig a 362.015-ös Coca-Cola került. Közben a matricákon kívül a Coca-Cola becenév is ráragadt a gépre. A partyvonat élén a Coca-Cola mozdony még olyan helyre is eljutott, ahol egyébként villamos mozdony nem igazán fordul meg. Mégpedig Homonnára (Humenné) látogatott el 2005. július 8-án. Persze egy Búvár segítségével, hiszen a Bánóc–Homonna szakasz nem villamosított.
A Music Train szolgálatokat kivéve közben természetesen mindennapi fordákban is jól teljesített a Coca-Cola. Sokáig egynapos fordában közlekedett Kassáról Pozsonyba és vissza a 600 „Váh” és a 611 „Považan” gyorsvonatokon. Reggel 4 órától késő este 22 óráig volt távol a mozdony. A 2006/2007-es menetrendi időszakban különböző járatokon forgatták a mozdonyt a Pozsony–Kassa–Hidasnémeti / Bánóc szakaszon. 2006-ban még a presztízsjáratokra is rákerült a gép, az 501/404 InterCityket továbbította egynapos fordában Pozsony és Kassa között. 2007-ben még Prágába is ellátogatott, a Gorillák krónikus fekvemaradásai miatt a csehországi EC járatokra is befogták nem egyszer a Coca-Colát. Ez után egészen 2013 tavaszáig már inkább csak belföldi járatokon volt látható-fotózható a mozdony. A 362.015-ös periodikus nagyjavítása alkalmával Kassán lekerültek a Coca-Cola matricák, s Ruttkában 2013. május 16. után megkapta az új Blonski egyenruhát. Ezzel lezárult egy korszak a mozdony életében. Az első szlovák reklámmozdony összesen nyolc évig cirkált cseh, szlovák és egy picit magyar pályán is.
Egy ideig még biztosan Coca-Cola lesz majd a 015-ös, de már csak a vasutasok és vasútbarátok emlékeiben, s a sok-sok öregedő fotókon. A Railpage.net oldalán több fotót is láthatnak a mozdonyról.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!