Német kétéltű hasított a Dunán
Az elmúlt hétvégén érdekes vízi jelenségre lehettek figyelmesek a budapestiek: egy kabrió személyautó úszott lefelé a Dunán. Kiderült, egy régi német kétéltű különlegesség, a ma már ritka Amphicar keveredett hozzánk – olvasható az Indexen.
Galla Gábor, a kétéltű turistabuszt üzemeltető Riverride vezetője találkozott már a kétéltű személygépkocsival: mint elmondta, az ő rámpájukat szokta használni a vízbe ereszkedéskor az autó. Többet nem tud róla, csak annyit, hogy német rendszáma van.
Dr. Fekete Tamás, Budapesti Vízirendészet parancsnoka is hallott már a járműről, az alkalomszerűen közlekedő kétéltűvel találkoztak már az emberei néhányszor. Az alezredes szerint a kétéltűnek rendben lehetnek a papírjai, mert nem emlékszik bonyodalomra.
A kétéltűket le kell vizsgáztatni autóként és hajóként is. Ennek a járműnek valószínűleg német papírjai vannak, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatalánál ugyanis azt mondták, hogy nem tudnak ilyen kétéltűről.
A lefotózott kétéltű rendkívül ritka jármű: a hatvanas években gyártottak belőle mintegy 4000 darabot a németországi Lübeckben és Berlin-Borsigwaldéban Amphicar néven. Ez volt az első kereskedelmi tömeggyártású kétéltű, mára mindössze néhány száz darab maradhatott belőle a világon.
Magyarországon egyetlenegy példány található. Karaszi Zsigmond, a kétéltű tulajdonosa először kétkedett azt hallva, hogy Amphicar úszott a Dunában, de a fotókat megnézve hüledezve állapította meg, hogy tényleg erről az autóról van szó. Karaszi szerint ugyanis a Dunában rendkívül veszélyes amphicarozni a nagy sodrás miatt: ha valaki rászánja magát, akkor is csak sodrásirányban haladhat.
Karaszi Los Angelesben talált rá a maga példányára, nagyon lepusztult állapotban. Négy évig dolgozott rajta, és tavaly próbálta ki a vízen, igaz, csak a Városligeti tóban. „Nem akarok a Duna mélyére süllyeszteni 22 millió forintot” – indokolta, hogy miért nem a Dunán hajókázik a kocsival.
Az Amphicart a kezdetben a British Triumph Herald 1200 köbcentis, később a Triumph Spitfire 43 lóerős motorja mozgatta a földön, ahol 110 kilométer/óra végsebességet is képes volt elérni. A vízen két, a hátsó lökhárító alatt elhelyezett propeller hajtja a járgányt, akár hét csomóval, azaz nagyjából 12-13 kilométer/órával. A kormányzást a vízen is az első kerekekkel oldották meg.
A különleges kétéltűt a filmipar is hasznosította: feltűnt a Velejéig romlott (Rotten to the Core, 1965) a Clouseau felügyelő (Inspector Clouseau, 1968) és a Pontiac expedíció (Pontiac Moon, 1994) című angol és amerikai filmekben.
A kétéltű a Dunán kívül más folyók hullámain is közlekedett már, 1965-ben az alaszkai Yukont szelte át, 1967-ben a megáradt Missisipin hajókázott, a hetvenes évek vége felé pedig átúszott Kaliforniából a Santa Catalina szigetre a tengeren.