Napi 50 ezer dollár: mennyivel tartozik a Boeing a LOT-nak?

iho   ·   2013.08.13. 16:45
cim4

A lengyel nemzeti légitársaság kormányközi vonalon próbál kompenzációt kicsikarni a Boeingtól. A vita a Boeing 787-esek három és fél hónapos letiltása, illetve az emiatt keletkezett kár körül forog.

Mint arról akkor sűrűn beszámoltunk, a lítiumionos akkumulátorok hibája miatt a hatóságok januárban a földre kényszerítették az akkor ötven repülőgépből álló Dreamliner-flottát, és már a legelső napokban megjelentek a nemhivatalos értesülések és találgatások az emiatt szükséges kompenzációról. Összeget egyedül az indiai és a lengyel közlekedési kormányzat emlegetett. Márciusban a varsói törvényhozást a pénzügyminiszter úgy tájékoztatta, hogy a légitársaság két 787-esének kiesése miatt a kár napi 50 ezer dollár (nem tudni, hogy ezt gépenként vagy összességében értette), a LOT veszteségét a leállítás miatt pedig 15 millió dollárra becsülte, amit szerinte a társaságnak mindenképp vissza kell kapnia a gyártótól.

Az első két LOT-787-es egyike januárban, vagyis napokkal a leállítás előtt Varsóban...

Az indiai és a lengyel érvelés abban is nagyon hasonlított, hogy mindkét esetben összekötötte a társaság financiális versenyképességét a 787-esek beállításával. Mindkét légitársaság, a LOT és az Air India is igen komoly veszteségeket halmozott fel az elmúlt években, és  mindkét kormány azt érzékeltette a 787-esek letiltásakor, hogy ha a Dreamlinereket időben forgalomba állították volna, akkor ez biztosította volna a nyereséges működést. Kissé leegyszerűsítve és megfordítva: mindkét társaság a Dreamlinerek körüli gondokat okolta veszteséges működéséért.

Ehhez képest a LOT például a 787-esek átadása előtt is olyan súlyosan rossz pénzügyi évet zárt, hogy a kormány azt fontolgatta, hagyja-e csődbe jutni a céget, vagy megpróbálja megmenteni. Végülis maga a pénzügyi tárcavezető is elismerte, hogy a LOT nem volt képes a kihívásokra „adekvát válaszokat” adni. Mindeközben a lengyel kormány hosszú ideje keres tőkeerős befektetőt az állami többségű cég talpra állításához: legutóbb, mint beszámoltunk róla, az Etihaddal hozták hírbe a lengyel nemzeti légitársaságot. Az elemzők pedig elsősorban azzal magyarázzák a LOT bajait, hogy hatalmasak a kiadásai, főképp, mert a 45-50 gépes flotta gépei közül nagyon kevés a saját tulajdon, a többiért kemény lízingdíjakat kell fizetni.

...és Budapesten, amikor még csak rövidebb próbajáratokat repült a LOT a gépekkel

Ami a 787-esek leállása miatti károkat illeti, az iparág szokásainak megfelelően erről a színfalak mögött zajlottak az egyeztetések a gyártó és az érintett társaságok között. Azt is érdemes tudni, hogy az ilyen természetű problémákat a felek sokszor inkább úgy rendezik el, hogy a kárpótlás összegét betudják a következő leszállítandó gép vagy gépek vételárába, persze ha a légitársaság lízingeli a repülőgépeit, akkor ez a kompenzációs forma sokkal bonyolultabb.

Összegekről a vita jelenlegi szakaszában nem beszélnek a felek, a lengyel pénzügyminiszter azonban államközi kérdéssé próbálta emelni a LOT külön igényét, amikor magához kérette a varsói amerikai nagykövetet, és ezúton próbált nyomatékot adni a követelésének. A diplomata azonban a kérdést visszautalta a két vállalat, a Boeing és a LOT hatáskörébe, mondván, reméli, hogy a felek megfelelő egyességre jutnak.

LOT-787-es még Everettben berepüléskor: vajon miért nem tud megegyezni a gyártó és a légitársaság?

A Flightglobal az ügyről beszámolva arra emlékeztet, hogy a Boeing pénzügyi főnöke, Greg Smith júliusban már azt mondta, hogy a gyártó minden követelést kielégített mind a gépek leállításával, mind az akkumulátor-ügy miatt elkésett átadásokkal kapcsolatban. Ezek után a LOT elnöke közleményben tudatta, hogy légitársaságát semmiképp nem elégíti ki az a kompenzáció, amit a Boeing felajánlott.

Mindeközben a Dreamliner első európai üzemeltetőjéhez továbbra is érkeznek az új gépek: májusban áltt forgalomba a harmadik példány, ma már négy 787-essel repülnek a lengyelek, összesen nyolc gépet vehetnek majd át, és közben sorra adják le a 767-eseiket, amelyek eddig az interkontinentális járatokat teljesítették.

Kapcsolódó hírek