Nagyszabású programsorozat az Európai Mobilitási Hét utolsó bukaresti napján

iho.hu   ·   2024.09.23. 09:15
Alstom Corradia a bukaresti Északi pályaudvaron

A Bukarest–Ilfov Közösségi Közlekedésfejlesztési Egyesület és partnerei szervezésében az I. Mihály király Parkból indulva nosztalgia-trolibuszozás várt az érdeklődőkre, az Északi pályaudvaron pedig a vasúti közlekedés a fenntartható mobilitásban betöltött lényeges szerepére hívták fel a figyelmet.

Persze volt más is, nem csak a két Rocar troli, a 412EA és a 812EA mozgott, a zöld átállás jegyében a 12 méteres Karsan 12 e-ATA és a ZTE Granton e-busz, továbbá a Mercedes Citaro hibridje szállította az utasokat, meg némileg kilógva a sorból, egy,  kizárólag belsőégésű motorral hajtott VDL Berkhof Ambassador, utóbbinak a híres Pasărea kolostor volt a végállomása.

Az Intercomunitară pentru Transport Public, vagyis az említett közlekedésfejlesztési egyesület a szervezet vasúti igazgatója, Szentes József, a CFR Calatori korábbi vezérigazgatója az Északi pályaudvaron a vasúti és a felszíni és földalatti városi közlekedés integrálásának lehetőségét, az intermodalitás szükségességét demonstrálta, amikor Mircea Dorobanțu, a CFR vasúti múzeumának igazgatója segítségével a Bukarest–Ilfov régió vasúti/kötöttpályás projektjének részleteit mutatta be. 

Természetesen a Gara de Nordon is kijutott a jóból a nagyérdeműnek, Desiro, vagyis egy Sageata Albastra ingázott az Északi és az ország délkeleti szegletébe vonatokat indító Obor pályaudvar között. Statikus élmény kínált két gyönyörűen felújított Malaxa motorvonat, a Nicolae Jorga werbelok, a CFR Calatori kötelékében szolgáló Softronic EA229 villamos mozdony (ami úgy néz ki, mint a Transmontana, de nem az), és persze a román vasút áhított megújhodását jelképező kötelező elem, az idestova tíz hónapja a hatóság tanúsítványára váró, a 13. vágányon közszemlére állított hatrészes Alstom Coradia Stream villamos motorvonat.

Itt, az Északiban is lehetett nosztalgiázni, de jobbára villamosok fedélzetén: három régi vasat, egy–egy Thomsont, P típust és Simmeringet állítottak ki, további három – Tatra T4R, Rathgeber és EP/V3A – pedig az 58-as és az 59-es viszonylaton szállította az utasokat. Indult innen troli is, egy Ikarus 415T a 75-ös vonalon, a román főváros első trolibusz viszonylatán (amit a kihasználatlanság miatt már megszüntettek).

Visszatérve a Coradiára, az Alstom motorvonata még tavaly december elején érkezett meg Bukarestbe, ennek immár tíz hónapja. Még mindig nincsenek meg a közlekedéséhez szükséges hatósági engedélyei, de… Ștefan Roșeanu, a Román Vasútreform Hatóság, az ARF elnöke szerint a motorvonat nagy valószínűséggel novemberben vagy decemberben állhat kereskedelmi forgalomba, feltéve, „ha nem érnek újabb bürokratikus meglepetések".  Roșeanu kitért arra is, hogy a már leszerződött 37 egységen kívül jelenleg további 240 motorvonat beszerzése van különböző fázisokban – az új járművek még ebben az évtizedben megváltoztatják a a román vasúti közlekedés arculatát, miközben további nyolcvan korszertű mozdony és négyszáz személykocsi beszerzéséhez keresik a finanszírozási forrást.

(fotó: a TPBI Facebook oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ha százötven vagy ötven éve képesek voltunk vasúti járműveket gyártani, akkor most is képesek vagyunk

Tevan Imre   ·   2024.09.18. 08:30

Az iparpolitikai támogatást is maga mögött érezve a Magyar Vagon célja a cégcsoport konszolidációja, majd a meglévő tudásra építve, akár nemzetközi együttműködések segítségével a képességek folyamatos fejlesztése, hogy az értékteremtési folyamat végén hajtással is fölszerelt vasúti járműveket állítsanak elő saját termékként.