Mozgékony milliárdok
Tucatnyi hazai milliárdos érdekelt a magyar közlekedési-logisztikai piacon. Ezt tükrözi a 100 Leggazdagabb magyar című, a közelmúltban megjelent kiadvány „gazdaglistája”. A szektor népszerűsége ugyan korántsem mérhető az ingatlanpiacéhoz, de jelentősége az elmúlt években egyre nőtt – és ez a tendencia folytatódik. Szakonyi Péter összefoglalója.
Az idén huszadik alkalommal megjelent, a 100 Leggazdagabb kiadvány első helyén immár nem meglepő módon Mészáros Lőrinc áll, aki tíz év után taszította le a trónról Csányi Sándort. A felcsúti üzletember vagyonát 455 milliárd forintra taksálták a kiadvány szerkesztői. Ebből a hatalmas, többszáz céget tartalmazó portfólióból csak kis részt képvisel a vasút- és a közlekedésépítés – de ez a szelet fokozatosan nő. A sokszázmilliárd forintos vasútépítésekben és korszerűsítésekben ugyanis az R-Kord és a V-Híd nevű vállalkozása az egyik legjelentősebb szereplő, egy sor nagy fejlesztésben érdekeltek. Nem is beszélve arról, hogy a Belgrád–Budapest vasútvonal hazai szakaszának kivitelezése is egy Mészáros-cég, az RM International nevéhez fűződik.
Mészárossal – aki 2014-ben került fel a „gazdaglistára” – ellentétben Veres Tibor törzsgárdatagnak számít. (Jelenleg 230 milliárdos vagyonnal az ötödik helyen áll.) A magyar és lengyel ingatlanpiacon is egyaránt éllovas Wallis cégek közt találni logisztikai és kereskedő vállalkozásokat is. Ebbe a körbe tartoznak olyan jelentős hazai raktárbázisok, mint az East Gate Business Park vagy a Login Business Park – mindkettő évente bővül és terjeszkedik. Éppen úgy, mint a Veres Tiborhoz köthető gépjármű kereskedő cégek. A budapesti tőzsdén jegyzett, és egy sor patinás autómárkát forgalmazó AutoWallis jelentőségét jól mutatja, hogy idei forgalmát már 230 milliárd forintra becsülik. Ebben persze nem csak a magyar piacon forgalmazott BMW, Opel, Maserati, Jaguar, Ssangyong márkák foglaltatnak, de a Balkán egy része is, hiszen az AutoWallis már jelentős regionális szereplőnek számít.
Van, akinek esze ágába sem jutott szállítmányozással foglalkozni, de élet és a szükség erre vitte. Ilyen a lista hatodik helyezettje, Bige László. A műtrágyakirálynak is titulált üzletember akkor fordult a szektor felé, amikor saját kiskereskedelmi hálózatát létrehozta. A műtrágya kiszállítása meglehetősen szezonális – a tavasz és a nyár az ideje –, a fuvaros cégek pedig ekkor is csúcsra járnak, nehéz megbízható szállítót találni. Ezért aztán a Genezis kereskedőcége saját, száz feletti kocsiból álló kamionflottát hozott létre, s így megoldotta az áru kiszállításának problémáját. A csúcsidőn kívül ezek a kamionok más cégeknek is vállalnak szállítást, így ez a cég is nyereséget hoz Bige Lászlónak.
Igazán régi motoros a szakmában Széles Gábor. A lista hetedik helyén álló „veterán” minden évben nagy terveket fogalmaz meg az Ikarusszal kapcsolatban. A hungarikumnak is beillő magyar buszgyártó cég azonban eddig jobbára csak az ígéretek földjén mozgott. Az Ikarus évente alig száz buszt állít elő, ezeket is speciális, vagyis kormányzati megrendelésre. A korábbi tervek, amelyek orosz, iráni és kínai nagy üzletekről szóltak, eddig nem valósultak meg. Széles legújabb terve a korszerű elektromos buszok kínai kooperációban való előállítása.
A hazai út- és autópálya építésekben az elmúlt években sikeresek voltak Szíjj László cégei. A 100 leggazdagabb listáján 177 milliárdos vagyonnal a nyolcadik helyen álló vállalkozó zászlóshajó cége a Duna Aszfalt, de egy sor kisebb vállalkozás – így a Hódút, Közgép – is ide tartozik. Figyelemre méltó, hogy a Szíjj-cégek az elmúlt egy-két évben megjelentek külföldön is. Lengyelországban hídépítő és acélszerkezet gyártó vállalkozást vásároltak fel, a Kongói Köztársaságban pedig komoly autópálya építésre nyertek megbízást. A sok tízmilliárdos beruházás az engedélyek megszerzését követően az idén indul.
Egy hellyel hátrébb, a kilencedik helyen található Jellinek Dániel. A főleg ingatlanpiacon aktív üzletember tavaly azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy megvette a legjelentősebb hazai fuvarozó cég, a tőzsdén is jegyzett Waberer’s többségi részesedését. A 170 milliárdos vagyon felett rendelkező üzletember jelenleg harmincegy százalékos pakettet szerzett a cégben, de az irányítás a kezében van – annak ellenére, hogy egy húsz százalékos részt az egykori tulajdonos-alapítónak, Wáberer Györgynek adott el.
Az első tízet Kasza Lajos zárja. A jászberényi mágnás szó szerint a semmiből építette ki a Jász-Plasztik cégbirodalmat, amely ugyan rendelkezik jelentős saját fuvarozó flottával is, de ennél talán fontosabb az, hogy a jászberényi gyárat évente 1,2 millió akkumulátor hagyja el. Ezeket a hazai és külföldi autógyárak és szervizek használják fel. Csöppet sem mellékes, hogy a környezetvédelem érdekében létrehoztak egy használtakkumulátor-feldolgozó üzemet, ahol a veszélyes anyagnak számító, hagyományos battériákat hasznosítják.
Nemrégiben még az első tíz stabil tagja volt Wáberer György, aki 102 milliárd forintos vagyonával az idei lista tizenkettedik helyét foglalja el. Róla köztudott, hogy évtizedekig a szakma meghatározó képviselője volt, de hét évvel ezelőtt eladta a céget egy befektetőnek. Ezt követően az ingatlanpiacon és egészségügyi szolgáltatásokra koncentrált, de továbbra is érdekelt az egyik legnagyobb Pest környéki logisztikai parkban, a BILK-ben, amelyet minden évben továbbfejleszt. A Waberer’s ben (vissza)szerzett húsz százalékos pakettje mellett a főleg vámudvarok működtetésében piacvezető Royal-Sped is a tulajdonában van.
Az idei lista tizenhatodik helyén szintén egy tapasztalt szállítmányozási szakember, Révész Bálint található, aki másfél évtizeddel ezelőtt éppen Wáberernek adta el Eurotrans nevű kamionos cégét. A Révész-csoport azonban e nélkül is nagyra nőtt. A speciális árukat szállító flotta immár hatszáz egységből áll, és a csoport rendelkezik az egyik legnagyobb kelet-magyarországi logisztikai és raktár kapacitással Nyíregyházán.
Lazán, vagy szorosan még vagy tucatnyi üzletember kapcsolódik a hazai közlekedésépítési és szállítmányozási iparhoz. Az útépítésben jeleskedő Dunai György (26. a listán) és Rencsár Kálmán (46.), az autóalkatrész kereskedelemben meghatározó Zombori Antal (49.) és a Bárdi testvérek (76.), nem is beszélve a hazai buszgyártás meghatározó alakjáról. Krankovics István a győri Kravtex tulajdonosaként az 54. helyet foglalja el. Váradi Józsefet (36.), a Malév korábbi vezérigazgatóját már nemzetközi szinten is megsüvegelik, hiszen az általa alapított WizzAir alig néhány év alatt az európai légiközlekedés meghatározó szereplője lett, és nem mellékesen a Covid idején sem csuklott össze.
Hagyományosan közlekedésorientált a Szemerey-család. A listán a 99. helyen szereplő Szemerey Tamás ugyan volt már sokkal előkelőbb helyen is, de az elmúlt néhány évben jelentős szállítási kapacitást épített ki. Unokatestvére, aki nem szerepel a leggazdagabbak listáján, Szemerey Lóránd viszont kilépve a Waberer’s cégből saját fuvarozótársaságot épített fel. Újoncként debütált idén a leggazdagabbak között Illés Tamás (64.). Illés amellett, hogy a MMV Magyar Magánvasút Zrt. résztulajdonosa, évek óta sikerrel irányítja a West-Bridge szállítmányozási céget.
Szakonyi Péter
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!