Moszkvai metróvezetők: veszélyesek az új szerelvények
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint a jelzett konstrukciós hiányosságok a Metrovagonmas által végzett járműfelújítás során Budapesten is megjelenhetnek. Tőle kaptuk a magyar nyelvű összefoglalót is.
A járművezetők véleménye alapján a moszkvai metró közlekedésbiztonsága a személyzet csökkentése és a tartalék alkatrészek hiánya vagy rossz minősége miatt jelentősen romlott, ezek mellett a forgalomba állított új szerelvényeknél is számos hiányosság tapasztalható. A Metróért Egyesület álláspontja szerint a konstrukciós hiányosságok az M3 járműfelújítás kapcsán akár Budapesten is problémákat okozhatnak.
A logisztikai területen dolgozó negyvennégy főből csak a tizenkét legfiatalabb munkahelye maradt fenn tavaly novembertől kezdődően, mivel új beszállítói szerződéses rendszerre tértek át, ami nem igényel ennyi belsős közreműködőt. A szerződés összértéke 2 milliárd 400 millió rubel és egy évre szól, a moszkvai metró álláspontja szerint ez megfelelő minőségű tartalék alkatrészeket biztosít; ezt a dolgozók cáfolják, véleményük szerint az Ezs és a Ruszics típusokhoz, valamint a mozgólépcsőkhöz nem áll rendelkezésre számos pótalkatrész a beszállító késedelmes szállítása miatt. A hiányokat jól mutatja, hogy a Budapesten is közlekedő 81717.1 típushoz februárban nem állt rendelkezésre tartalék féktuskó, illetve az említett Ruszicsokhoz nem kaptak vontatómotort, illetve kerékpárokat.
Amíg a műhelyekben azonosított problémák viszonylag nehezen tetten érhetők, addig az utasforgalomban is jól azonosíthatók az újabb, 81-760-as szerelvények (és a típus átjárható változatának) hiányosságai.
A kocsik fékjei az elmúlt pár hónapban három alkalommal is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt. Az első alkalommal a szakszervezet azt a tájékoztatást kapta, hogy nem a fékek, hanem a járművezető hibájából nem állt meg a vonat a Vlagyikino állomáson. A második esetnél, november 8-án a számítógép hibája miatt a vonat csak 30 méterrel a Bibirjevo állomás után tudott megállni. November 28-án a Juzsnaja állomáson 150 méterrel haladt túl egy szerelvény, ami csúcsidőben katasztrofális következményekkel járt volna mondta Nyikolaj Gosztyev
szakszervezeti vezető. Ehhez kapcsolódóan kisebb hiányosság, hogy az utastájékoztató számítógép menetenként tizenkét helyen elfelejti léptetni az állomásokat. A vonatok forgalomba állítása óta nyolc alkalommal volt szükség szoftvercserére. Az elmúlt év decemberében a vonatokat egy nagyobb, körülbelül harminc centiméteres megállási pontosságot biztosító rendszerrel is felszerelték, amelyet két nap múlva a hibák miatt ki kellett kapcsolni. Egy járművezető a rendszerre támaszkodva próbált megállni, de így az első kocsi túlfutott az állomáson.
A szerelvények konstrukciós hiányosságai is veszélyesek lehetnek az utasokra nézve. Előfordult, hogy a 70 kilométer per óra sebességgel haladó vonat utolsó kocsijának ajtaja kinyílt a nyomáskülönbség következményeként. Súlyos hiányosság, hogy a kocsik közötti átjáróajtók nyitását vezérlő vezeték nem tűzbiztos kialakítású, így vészhelyzetben nem biztos, hogy elvégezhető az ajtók távnyitásával az utasok menekítése. A hibákhoz hozzájön még, hogy az áramellátási infrastruktúra nem került hozzáigazításra a nagyobb áramfelvételű kocsikhoz, így gyorsításkor többször előfordul a túláramvédelmi rendszer leoldása, az adott állomásközben feszültségkimaradást okozva.
Habár a moszkvai metró vezetése a fenti értesüléseket cáfolja, mindenesetre elgondolkodtató, hogy a budapesti M3 metró járműfelújításán induló Metrovagonmas várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat fog alkalmazni. A Metróért Egyesület emiatt fontosnak tartja ezek kiemelt tesztelését, felülvizsgálatát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!