Minőségi munkavégzés és műszaki bázis
Bár előre nem lehetett tudni, hogy még húsvétkor hóban gyalogolhatunk, a vasútépítő-karbantartó munkagépek és eszközök téli felkészítése rendben elkezdődött a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki telephelyein.
A cég gépészeti üzletága január 7-én kezdte meg téli karbantartó felkészítő javítását, amely két területen párhuzamosan történt. A rövid, maximum 24 méter hosszúságú gépek, kiszolgálóvagonok felkészítő javítását Celldömölkön végezték, azok a gépeket pedig, amelyek mérete meghaladja a celldömölki műhely befogadóképességét – mint például az SMD-80 gyorsátépítő gép, a Kirow KRC-1220 vasúti daru, a SUZ-350 átépítővonat –, az anyacég fischamendi telephelyén, Ausztriában újítják fel.
A Swietelsky Vasúttechnika Kft. folyamatosan fejleszti gépkarbantartási rendszerét a karbantartáshoz szükséges technológiai utasítások, a gyári előírások, szabványok, és az elmúlt évtizedekben szerzett szakmai tapasztalatok, valamint az üzemeltetés során szerzett információk és ezek elemzése alapján.
Különös figyelmet fordít a közlekedésbiztonsággal összefüggő berendezések karbantartására és ellenőrzésére. A gépészet a javítások során figyelembe veszi az éves munkavégzés, futás alatt bekövetkezett meghibásodásokat. A téli műszaki felkészítés célja az, hogy a gépek – feladatok elvégzéséhez szükséges – megbízható állapota folyamatosan biztosítva legyen. A javítások során átfogó vizsgálatnak vetik alá a gépek fő egységeit, beleértve az erőátviteli, hajtáslánc, hidraulikus, elektronikus, pneumatikus egységeket. A vizsgálathoz szükséges diagnosztikai méréseknél és javításoknál az adott egység magyarországi és ausztriai szakszervizei is közreműködnek, mint például a Deutz, a Cummins, a Caterpillar, a Linde, a Bosch-Rexroth, a Parker, vagy a Sauer-Danfoss szervizek. A karbantartások és javítások során meghibásodott alkatrészeket a gép gyártójától vagy annak közvetlen képviseletén keresztül szerzik be, ezzel biztosítva a minőségi alkatrész-utánpótlást és csökkentve az üzemzavarok lehetőségét.
Az anyacég törekszik arra is, hogy a korábbi fejlesztésű gépeit is ellása a lehető legmodernebb eszközökkel, ezért szoros kapcsolatban áll a Plasser&Theurer, Kirow Leipzig, Holland LP, Atlas, Liebherr céggel, amelyek a vállalat pályaépítő gépeinek fejlesztői. Így a megrendelők által elvárt minőségi munkavégzés biztosításához a műszaki bázis, és a technológiai fejlesztések elvégzéséhez szükséges háttér is rendelkezésre áll.
A karbantartáson kívül a munkagépek technológiai fejlesztése is elengedhetetlen. Lássunk néhány példát: a SUZ-350 vágányfektető gép újkorában, 1975-ben gyorsátépítő vonatként került le a gyártósorról. Később, a Swietelsky GmbH két különálló egységként kezdte üzemeltetni, így a vágány bontására és fektetésére külön-külön használhatta. A betonalj, illetve talpfa letételéhez szükséges zúzottkő tükör szintjét, valamint az alj felfekvési profilját előkészítő kaparólánc – üzemen kívül – a bontó gépegységen maradt. Mivel ez a művelet később elengedhetetlenné vált, szükség volt egy arra alkalmas részegység kifejlesztésére a fektetőgépen. Több lehetséges megoldás (csiga, kőterelő lap) után elkészült egy új, a gép elé kinyúló tolólap. Ez az automata berendezés – a fektetéshez szükséges profil kialakításán kívül – a munkaterületen kifeszített „vezetőhúr” után korrigálja a tervezett tükör szintjét. Mivel a kőtöbbletet egy viszonylag kisebb kaparólánc tereli, nagyobb hibák kijavítását nem tudja elvégezni (szükséges a megfelelően tömör, egyenletes ágyazat). A SUZ ezzel egy időben egy új, HMI–vel (Human-Mashine Interface) ellátott Siemens-vezérlést kapott. Így vált lehetővé a húrrendszer utáni munka, a mérések utáni korrigálás, a biztosabb működés.
Ugyancsak folyamatos fejlesztések valósulnak meg a munkagépek jármű-villamossági szakterületén. Az elmúlt években több, idősebbnek számító vasúti munkagép kapott új elektronikai, informatikai egységeket, vagy teljes vezérlésfelújítást. A munkálatokat – amelyek jelenleg és a jövőben is folytatódnak – a celldömölki és a fischamendi műhely villamossági szakemberei végzik, egyes berendezéseknél a gyártóval közreműködve. A cél a megbízható, biztonságos üzemeltetés, a régi egységek folyamatos javítási költségeinek csökkentése, és a vasútépítésben, illetve fenntartásban alkalmazott új technológiák bevezetése.
Számos berendezés már megújult, ezek közül emelünk ki néhány, Magyarországon gyakrabban használt gépet:
– RCM-102: komplett vezérléscsere, új fények,
– SMD-80: rádiójel-vezérlésű vonatfigyelmeztető rendszer kiépítése,
– SUZ-350 vágányfektető: komplett vezérléscsere, teljes elektronikai felújítás,
– AKT-414: új kezelőpult, új vezérlés, teljes villamossági felújítás,
– SSP-90: új műszerfal, vezérlés,
– SSP-110: komplett vezérléscsere, LED-munkafények bevezetése,
– ARG-316: új műszerfal, vezérlés,
– Csavarozó kamion: komplett vezérléscsere, új elektronikák,
– KVSH-01: új vezérlés, kezelőpult, 220V-os rendszer kiépítése, új diagramrögzítő számítógép,
– KIAG-629: ÜVA, RVA cseréje GVA-ra,
– KIAG-676: műszerfalak, munkapult, kommunikációs rendszer felújítása,
– ASA-161: új előkocsi-kezelőpult, ALC-felújítás, új, 3 csatornás, digitális írószerkezet,
– 09-32CSM: új kamerarendszer, LED-munkafények bevezetése, GEDO-rendszer illesztése, írószerkezet cseréje
folyamatban.
A jövőbeni tervek között szerepel:
– a szabályzógépek, stabilizátorok ALC-rendszerének, illetve írószerkezeteinek fejlesztése,
– az SMD-80 vezérlésének felújítása,
– a régebbi gépek kábelhálózatainak, csatlakozórendszerének cseréje,
– a kisebb fogyasztású LED-munkafények bevezetése,
– munkavédelmi kamerák és vonatfigyelmeztető rendszerek felszerelése egyes gépekre.
Természetesen a fejlesztési munkákkal párhuzamosan a munkák elvégzéséhez szükséges eszközök beszerzése is megtörtént. Az elektromos dokumentációk a világszínvonalú E-PLAN szoftverrel készülnek, a PLC-programok a Siemens cég legújabb fejlesztésű programcsomagjain keresztül futnak. Hamarosan új labor-, próba- és mérőeszközök segítik a javítási és építési munkákat.
A kiszolgálóvagonok a PM-1000 URM alépítmény-javító gép úgynevezett csillés vagonjaiból és a gyorsátépítő gépeket kiszolgáló betonaljszállító vagonokból állnak. A gépészrészleg a vagonok felépítményi szerkezeteinek műszaki átvizsgálását és a szükséges javítását végzi, amely az alábbi tevékenységeket foglalja magába:
– rakodófelület padozatának, rácsszerkezetének ellenőrzése, cseréje,
– határoló rakoncák vizsgálata,
– rakodódaruk pályáinak ellenőrzése, különös tekintettel az összekötő és átmeneti sínpályákra,
– kiszolgálókonténerek ellenőrzése, javítása,
– lépcsők, kapaszkodók ellenőrzése,
– vagonok tisztítása, kenése.
A gépeken bemutatott fejlesztések mellett a vállalat nagy figyelmet fordít szerelőinek és gépkezelőinek folyamatos szakmai oktatására és képzésére. Az így felkészített dolgozók a kor legmodernebb vasúti pályaépítő gépeinek kezeléséhez, karbantartásához szükséges tudásanyaggal rendelkeznek, ezáltal biztosított a hatékony, környezetbarát, biztonságos munkavégzés és munkakörnyezet, és a megbízók által joggal elvárható maximális minőség.
A szerző a Swietelsky Vasúttechnika Kft. gépészeti főmérnöke