Minden gyerek masiniszta akar lenni?
Címbeli kérdésünkre az egyszerű, gyors válasz: igen. Kicsit bővebben: igen, magánvasútnál.
Csak kívülről szép minden? Nem, de a valóság szomorúbb az elképzeltnél...Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnökével beszélgetve megtudtuk, az országban – becslések szerint – 3500–4000 mozdonyvezető dolgozik, beleértve az iparvasúti hálózatokon tevékenykedőket is, de a pálmát természetesen a MÁV-Start viszi, a maga majd háromezres létszámával. A teljes állomány mintegy háromnegyede (MÁV-Start: kilencven százalék; GYSEV: közel száz százalék, a magánvasúti mozdonyvezetőknek nagyjából a fele) tagja valamelyik szakszervezetnek.
– Örök kérdés a létszámfölösleg illetve -hiány is. A MÁV-Startnál az utóbbi jó néhány évben nem volt átfogó létszámtervezés, ez egyes területeken létszámhiányt, máshol pedig fölösleget okozhat. A korkedvezményes nyugdíjazás megszüntetése növelte a létszámot, ám komolyan fennáll az egészségügyi okok miatti leszázalékolás, adott esetben munkanélküliség veszélye. A magánvasutak a legjobban képzett, több vonal és járműtípus ismeretével is rendelkező vezéreket csábítják át magukhoz, több esetben a magasabb fizetés reményével – mondta Kiss László.
A fizetések a szenioritás alapján oszlanak meg: a szolgálatban eltöltött több év, a nagyobb gyakorlat vastagabb pénztárcával is jár, de a volt korkedvezményes nyugdíjhatár és a mostani tényleges nyugdíjaztatás közötti sávra nincs külön megállapított bér – ez a szakszervezetek legújabb követelései közt is szerepel.
Rákérdeztünk a képzésre is: a mozdonyvezetők képzését a 19/2011 (V.10) NFM-rendelet szabályozza jelenleg, a képzés hat modulból áll:
1. Általános szakmai ismeretek modul;
2. Vasúti járműismeret – Kategória modul (például dízelmozdony, kétéltű közút-vasúti jármű, és így tovább);
3. Vasúti járműismeret – Típusismereti modulok (járműtípusonként);
4. Vasúti pályahálózat-ismereti modulok – Infrastruktúra modul, például saját célú pályahálózaton tolatás (azaz régi nevén a forgalmi ismeretek);
5. Vasúti pályahálózat ismereti modulok – Vonal, állomás (helyi) ismereti modulok (vonalanként, szolgálati helyenként);
6. Vezetési gyakorlat modulok.
A kategória modul és az infrastruktúra modulok megkezdésének feltétele az Általános szakmai ismeretek-vizsga megléte. A Típusismereti modulok megkezdésének feltétele a Kategóriavizsga megléte. A Vonal, állomás (helyi) ismereti modulok megkezdésének feltétele az Infrastruktúra ismereti vizsga megléte. A vezetési gyakorlat modult akkor kezdheti meg valaki, hogyha legalább egy Típusismereti modul elméleti óráin részt vett, tehát ahhoz, hogy egy munkavállaló önállóan vezethessen vasúti járművet, vasúti járművezetői engedélyt kapjon, legalább hat modul sikeres elvégzése szükséges.
– A meghirdetett tanfolyamok iránti érdeklődés elég vegyes, a címben is jelzett klasszikus mondás azonban néhányszor érvényét veszti, amikor a munkakörülményekkel, az időbeosztással szembesülnek. Sokan „kívülről” talán nem is értik meg igazán, a közlekedésben – és ezen belül a vasúton – nincs hétvége, ünnepnap, a forgalom mindig megy. A többség a 20–25 éves korosztályból kerül ki, de a legidősebb frissen végzett mozdonyvezető 42 éves. A tanfolyam megkezdéséhez a sikeres állásinterjú és az orvosi vizsgálat jó eredménye szükséges, a gyakornokok általában – bár ezt egyénileg megkötött szerződések szabályozhatják – minimálbért kapnak tanulóidejük alatt. A tanfolyam tizenhat hónapig tart – tette hozzá Kiss László.
Sokan nem foglalkoznak vele, de a kérdés jogos: mennyibe kerül egy mozdonyvezető képzése? A tanfolyam díja körülbelül 1-3 millió forint, a bérek és járulékok ehhez még 3-4 milliót tesznek hozzá, azaz akár hétmilliót is költhet a vasút addig, míg a frissen jelentkezett tanoncból önállóan dolgozni képes mozdonyvezető válik.
Látkép a KatedrárólEzek után lássuk, hogy látja ezeket a másik oldal! Kérdéseinkre Gayer Márk, a legnagyobb hazai magánvasúti képző szervezet, a Smart Railway Solution Kft. vezetője felelt: Spoiler: lesznek átfedések!
– Hány mozdonyvezető dolgozik jelenleg hazánkban?
– Körülbelül négyezren.
– Hányan vannak a MÁV-nál, a GYSEV-nél, és mennyien dolgozhatnak a különböző magánvasutaknál?
– Szerintem körülbelül 250-en a GYSEV-nél, 150 főt foglalkoztathat a Rail Cargo Hungaria, háromszázan dolgozhatnak magánvasutaknál, körülbelül ötszázan iparvasutaknál, a többiek – körülbelül 2800-an – a MÁV-Startnál.
– Mekkora a munkaerőhiány, hány vezér hiányozhat a piacról?
– Nincsenek pontos számaink, de nem tévedek nagyot, ha azt mondom: 250 mozdonyvezető biztos, hogy kellene még.
– Az utóbbi időben beindult képzéseken hány új mozdonyvezetőt képeztek ki?
– Tavaly nyolcvanan végeztek.
– Egy „rendes” tanfolyam meddig tart, mi mindent tanulnak meg?
– Tizenhat hónapig. A vasúti járművezetői alapképzések menete – ide értve a vasúti munkagépvezetői, a kétéltűjármű vezetői, a saját célú vasúti képzéseket és a kisvasúti mozdonyvezetői képzéseket – 2011-ben gyökeres változásokon ment át. A vasúti járművezetői alapképzés modul rendszerű képzés, a képzés menetét a 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet, azon belül is javarészt a 3. melléklet V. része szabályozza. A képzés moduljai a következők:
1. Általános szakai ismeretek modul
2. Vasúti járműismeret – Kategória modul (például dízelmozdony, kétéltű közút-vasúti jármű, stb.)
3. Vasúti járműismeret – Típusismereti modulok (járműtípusonként)
4. Vasúti pályahálózat ismereti modulok – Infrastruktúra modul, például sajátcélú pályahálózaton tolatás (azaz régi nevén a forgalmi ismeretek)
5. Vasúti pályahálózat ismereti modulok – Vonal, állomás (helyi) ismereti modulok (vonalanként, szolgálati helyenként)
6. Vezetési gyakorlat modulok
A Kategória modul és az Infrastruktúra modulok megkezdésének feltétele az Általános szakmai ismeretek vizsga megléte. A Típusismereti modulok megkezdésének feltétele a Kategória vizsga megléte. A Vonal, állomás (helyi) ismereti modulok megkezdésének feltétele az Infrastruktúra ismereti vizsga megléte. A vezetési gyakorlat modult akkor kezdheti meg valaki, hogyha legalább egy Típusismereti modul elméleti óráin részt vett.
Tehát ahhoz, hogy egy munkavállaló önállóan vezethessen vasúti járművet, vasúti járművezetői engedélyt kapjon, legalább hat modul sikeres elvégzése szükséges.
– Kik érdeklődnek?
– Abszolút vegyes az érdeklődés, nem tudnék, nem lehet általánosítani. A jelentkezők háromnegyede 20–25 éves, tizenöt százalékuk a 25–30 éves, a többiek harminc évesnél idősebbek. Nők általában nem jelentkeznek.
– Hány éves a legidősebb, frissen végzett mozdonyvezető?
– 42 éves.
– Mi mindenen, alkalmassági vizsgákon kell adott esetben átesni ahhoz, hogy valaki egyáltalán megkezdje a tanfolyamot?
– Orvosi alkalmassági vizsgával, majd egy felvételi teszttel indul a jelentkezési procedúra, amelyet egy állásinterjú követ.
– Körülbelül mennyibe kerül egy mozdonyvezető kiképzése onnan, hogy jelentkezik, egészen addig, amíg egyedül fölszállhat a vezérállásba?
– Változó, valahol 4–7 millió forint közötti az összeg. Ebből 1–3 millió forint a tanfolyami díj, körülbelül 3–4 millió forint a bér- és járulékköltség, kafeteria, szállás, útiköltség, és egyéb járulékos költségek.
– Mennyi most a (kezdő) fizetésük a mozdonyvezetőknek?
– Gyakornoki idő alatt minimálbért kapnak, aktívan nettó 200 ezer forinttól – elméletileg.
– Mekkorák (lehetnek) a jövedelmi különbségek állami és magántársaságok között?
– Alapbérben 20–30 százalék különbség is lehet, de a túlórákkal és egyéb plusz juttatásokkal együtt a Startnál dolgozó vezérhez képest a dupláját is hazaviheti egy magántársaságnál dolgozó mozdonyvezető.
– Van-e különbség abban, ha valaki egy tehervonattal szeli át az országot, vagy mondjuk Szeged és a főváros között pendlizik a személyszállító vonatokkal?
– Ebből a szempontból minimális, nem ez a döntő tényező a fizetési különbségek között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!