Összefogás van, lesz-e sztrájk?

iho   ·   2016.02.12. 12:01
00kicsi

Miután a MÁV-csoport újabb bérajánlatát a vasúti szakszervezetek nem fogadták el, pár órával az ajánlat megtétele után már sztrájkbizottságot alakítottak az érdekvédők.

A hét vasutas szakszervezet egyhangúlag megegyezett abban, a február 8-ai ajánlathoz képest a legújabb bérjavaslat jelentős visszalépést mutat. Főleg a mozdonyvezetőknél tapasztalható elvándorlás (a jobban fizetett munka) különösképp a nagy szakmai gyakorlattal, több vonal- és típusismerettel rendelkező dolgozók között okozhat jelentős munkaerőhiányt, ez mindenképp a bérek jelentősebb emelését kéne hogy indokolja. Úgyszintén komoly probléma, hogy a korkedvezményes nyugdíjazás megszüntetése nem jelent automatikusan egy újabb, a szolgálati évek számával arányosan növekvő bérkategóriát, továbbá ezen korosztályt már jobban fenyegetik a különböző betegségek is, amelyek a mozdonyvezetői pályára alkalmatlanná tehetik őket.

Balról jobbra: Laboda József, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete elnöke, Buzásné Putz Erzsébet, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete elnöke, Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete elnöke, Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke, Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezete elnöke, Hankó János, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége elnöke és Kicska László Tamás, a Gépészek Szakszervezete elnöke (fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

A hét nagy szakszervezet vezetőiből álló sztrájkbizottság felszólította a MÁV-ot, hogy legkésőbb február 20-áig találjanak megoldást a bérfejlesztésre, ennek hiányában várhatóan március első hetében szüntetnék be a vasutasok a munkát.

Mi várható egy esetleges vasutassztájk alatt? A személyszállító vonatok a törvényben meghatározott, elégséges szolgáltatást (városközi és elővárosi forgalomban a vonatok hatvanhat, mellékvonalakon ötven százaléka közlekedhet), azonban a tehervonatok gyakorlatilag megállnak. Ez súlyos következménnyel járna a rendszeres, szinte percre pontosan kiszolgált üzemek (Audi, Mercedes) ellátásában, továbbá a teherszállítás jelentős hányadát adó tranzitforgalom sem működne. A Hungrail Egyesülés sajtóközleménye szerint egy többnapos sztrájk esetén a forgalmat közútra terelnék át, onnan pedig nehéz lenne újra a vasútra visszahozni, ez munkahelyek elvesztésével járhat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek