Mi lesz veletek, Fecskék és Lovagok?
A jól értesültek szerint az augusztus 16-21. között megrendezendő MAKS 2011 után egy Jakovlev Jak-130-as kiképző repülőgépekkel felszerelt, új csapat lenne az Orosz Légierő és egyben a nagyhatalmi szerepre törő ország csillaga. A feloszlatásról és az új bemutatócsoport megalakításáról állítólag már június 9-én alá is írta a szükséges parancsokat Anatolij Szergyukov orosz védelmi miniszter – aki egyébként az első, polgári tárcavezető ezen a poszton. Az ok: a költségek csökkentése.
Az orosz médiában felbukkant hírt cáfolta a Védelmi Minisztérium. Közleményük szerint szó sincsen a világhírű bemutatókötelékek feloszlatásáról. Vlagyimir Drik, az Orosz Légierő szóvivője szerint szó sincsen a két műrepülő csapat leváltásáról, sem a „Május 9-e” nevet viselő, új Jak-130-as kötelék felállításáról. Így a Moszkvától 60 kilométerre fekvő Kubinka repülőterén dolgozó, idén 20 éves kötelékek, a Fecskék MiG-29-esei és az Orosz Lovagok „nagyvasai”, a Szu-27P vadászgépek különleges festésükkel talán valóban túlélhetik az idei nyarat és tovább repülhetnek a hazai és a nemzetközi légikiállításokon, repülőnapokon.
A meglebegtetett lépést megértéssel fogadók szerint a két, egymástól független kötelék fenntartása túl nagy terhet jelent az Orosz Légierő és az ország számára. Ráadásul mindkét kötelék kéthajtóműves, magas üzemeltetési költségekkel járó típust alkalmaz. Egyes vélemények szerint éppen a magas költségek miatt lenne ésszerű egy olcsóbban üzemeltethető, modernebb, igaz, kisebb teljesítményű típussal felváltani a harci repülőgépeket. Ha kitekintünk a nagyvilágba, meglehetősen vegyes a hivatalos légierő-bemutatókötelékek összetétele. Az Egyesült Államok légiereje és haditengerészete a nagyhatalmi státuszhoz illően modern vadászbombázó repülőgépekkel szereli fel a Thunderbirds és a Blue Angels kötelékeket. Hasonlóan cselekszik Oroszország és Kína is: a kínai „Augusztus 1-e” kötelék jelenleg a Chengdu J-10 vadászbombázót repüli. Ennél takarékosabb ugyanakkor több másik, katonai hagyományaira büszke ország is. Franciaország a „Patrouille de France” pilótáinak Dassault-Breguet Alpha Jet E gépeket biztosít, Olaszország pedig Aermacchi MB-339PAN kiképzőgépekkel szerelte fel a Frecce Tricolorit. A híres Red Arrows pedig BAe Hawk T1A repülőgépekkel kápráztatja el a nézőközönséget.
Nem példa nélküli ugyanakkor az esetleges „lefokozás” sem: az újjászervezett Ukrán Sólymok idén augusztusban, Ukrajna függetlenségi ünnepén mutatkoznak be – MiG-29-es helyett immár L-39 Albatrosokkal. A kötelék különleges festésű MiG-jeit 1997 és 2001 között láthatták a szerencsések, Ukrajnán kívül Csehországban, Romániában, Szlovákiában és Törökországban.
A kiválasztott géptípus egyben fontos marketingeszköz is: nem véletlenül használta mind Oroszország, mind az Egyesült Államok azokat a harci repülőgép-típusokat, amelyek kelendő exporttermékei a két ország védelmi iparának. S persze komoly toborzóerőt is jelenthet, ha az adófizető állampolgárok pályaválasztás előtt álló csemetéi a saját harci gépein az eget karcoló, hazai kötelékkel találkoznak egy-egy repülőnapon. Az exportlehetőségek előrelendítése okán jogos lehet egy Jak-130-as kötelék felállítása, de az már valószínűtlennek tűnik, hogy egy harmadik kötelékkel gazdagodjon az Orosz Légierő. Egy új bemutatócsapat felállítása igen költséges lenne, főleg egy új, frissen hadrendbe álló, még ki nem forrott típussal felszerelve. Bár a gondolattal saját elmondása szerint eljátszott már Anatolij Szergyukov orosz védelmi miniszter is, de valószínű, hogy ebben az esetben a Lovagok vagy a Fecskék kötelékek egyikét valóban feloszlatják.
Meglátjuk.