Metrófelújítás: már javában tart az alagutak korszerűsítése is
![15_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23632/15_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
Az M3 metróvonal középső szakaszán a hét legmélyebben fekvő állomás átfogó korszerűsítése zajlik.
A belvárosban már 2020 márciusában elkezdődött az Arany János utca és Ferenciek tere állomási felújítása, majd júliusban a Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák, novemberben pedig a Nyugati pályaudvar, Deák Ferenc tér és Kálvin tér állomások is az utasforgalom elől elzárt építési területekké változtak. Idén január 11-én az alagút korszerűsítése is elindult, így teljes körű rekonstrukció zajlik mintegy öt kilométer vonalszakaszon.
Az állomások utastereiben néhány motívumtól eltekintve már semmi sem idézi meg az egykori látványvilágot. A jellegzetes burkolatok, bútorok eltűntek, az elbontott anyagok a peronokon zsákokban és halmokba deponálva sorakoznak, hogy egy éjszakai vagy hétvégi kiszállítással a BKV Zrt. Kőér utcai telephelyére kerüljenek. Az utasokat szállító, több mint negyven éves mozgólépcsők bontása az egyik legnehezebb feladat, hiszen több tonnás elemeket kell mozgathatóvá tenni, és a szűk aluljárókon vagy leadónyílásokon keresztül, többnyire a felszínen, közúti forgalomban eljuttatni a célállomásra. Az Arany János utca és Ferenciek tere állomásokon a peron és felszín közötti kapcsolatot már ideiglenes lépcsőszerkezet biztosítja, a többi állomáson egy-egy meghagyott mozgólépcsőn keresztül lehet közlekedni.
Az elektromos- és gépészeti rendszerek bontása szintén kihívásokat jelent, hiszen a földalatti áramellátást és a friss levegővel való ellátást ideiglenes berendezések kiépítésével kell pótolni. Az ideiglenes elektromos rendszer működtetéséhez a peronok alatt található kábelcsatornák alacsony, szűk tereiben kábelazonosításokat, és kiváltásokat végeznek. A mintegy harminc méteres mélységben található főszellőzőket darabokra bontják, a kisebb elemeket keskeny lépcsőkön, zsákokban hordják a peronszintre, a nagyobb alkatrészek összekötő alagutakon jutnak a pályára és vasúti szállítókocsikon, úgynevezett pőrekocsikon hagyják el az állomás területét.
Az üzemi területek sok esetben átalakulnak, igazodva a korszerű, kisebb méretű gépészeti rendszerek, berendezések helyigényéhez, így a terveknek megfelelően a szerkezeti átépítések már több helyszínen megfigyelhetők.
A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítunk az azbeszt tartalmú anyagok, szigetelések beazonosítására és szakszerű eltávolítására. A kitűnő hőszigetelő tulajdonságokkal rendelkező, egykor világszerte közkedvelt építőanyag a vonal középső szakaszának állomásain is megtalálható. Az azbesztmentesítés szigorú szabályait betartva már folyik a zónák kiépítése, és a területek minden egészségre káros anyagtól való megtisztítása.
A Deák Ferenc téri állomás akadálymentes elérését biztosító felvonó kiépítése tavaly tavasz óta tart az Erzsébet téren. A huszonöt éve ide tervezett Nemzeti Színház alapozása során elkészült liftakna feltárása és bányászati módszerrel huszonhat méterre történő mélyítése már befejeződött, és elkészült az az összekötő folyosó is, ami kapcsolatot teremt a metróállomás peronszintjével.
Az alagútban a sínpálya vegyszeres tisztítását, valamint előkészítő munkafolyamatokat végeznek, többek között geodéziai felméréseket és az új kábeltartó rendszerek elhelyezésének szemléjét tartják. A bal vágány napokon belüli elbontásával pedig elkezdődik a pálya teljes rekonstrukciója.
Bár a Nagyvárad téren és a Lehel téren még közlekedik a M3 metró, mindkét állomás korszerűsítésének előkészítése zajlik. A Nagyvárad tér metróállomás környezetében már közműkiváltásokat is végeznek, ami a felszíni felvonók beépítése miatt szükséges, hiszen a felújítást követően a teljes vonal akadálymentes lesz.
![07_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23633/07_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![08_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23634/08_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![09_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23635/09_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![10_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23636/10_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![11_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23637/11_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![12_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23638/12_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![13_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23639/13_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![14_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23640/14_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![16_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23641/16_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![17_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23642/17_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![18_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23643/18_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![19_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23644/19_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![20_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23645/20_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![21_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23646/21_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![22_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23647/22_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![23_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23648/23_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![24_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23649/24_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![25_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23650/25_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
![26_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak](https://iho.hu/storage/23651/26_metrofelujitas_kozepso_szakasz_alagutak.jpg)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!