Metró Déli nélkül?

iho   ·   2016.04.25. 18:45
00kicsi

Ez így mind szép és jó (dehogyis), csak épp egy funkcióját vesztett metróállomást „nyernénk” vele. A klasszikus értelmezés szerint ugyanis megadott utasszám fölött érdemes elkülönített pályás (metró vagy magasvasúti) vonalakat építeni, a tetemes beruházási költségek így térülnének meg igazán. A metró végállomását meg pont hogy a Déli pályaudvar, a várható nagy utasforgalom miatt tették oda, ahova.

A program – bár hajlamosak vagyunk elfelejteni – nem újkeletű. A kétezres évek elején egyszer már felmerült, hogy a Déli bezárása után a 2-es metrót a felszínre hozva (szép hosszú rámpa kell hozzá, hogy a mélyvezetésből a napvilágra érkezzenek a szerelvények), a vasút (volt) nyomvonalát is felhasználva vigyék el Kelenföldig – jókora kerülővel.

Néptelen mozgólépcsők: ez vár a Délire? (képünk illusztráció, forrás: Fortepan)

A Déli pályaudvart (Magyar Jakobinusok terét) közlekedési csomópontként használják ugyan, de nem sokan, minden, itt áthaladó jármű a Széll Kálmán teret is érinti, vagy épp a végállomása is ott található, legyen szó akár az Alkotás utcai vagy Krisztina körúti villamosokról, illetve a XII. kerületbe tartó járatokról. Előfordul ugyan, hogy gyorsabbnak tűnik metróval megtenni azt az egy megállót, mint a felszínen, a közúton dugóban, villamoson pedig a Széll Kálmán téri alagút torlódásaiban. Ez utóbbi azonban csak látszat: a metróból a Délinél még a mozgólépcsőn is fel kell érni, valamint a villamosmegállókig megtett hosszú gyaloglás is csak növel az eljutási időn.

Egy szabadidőpark forgalma nem nagyon vethető össze egy, az elővárosi közlekedést egész évben fogadó, emellett nyáron a Balaton szinte teljes vasúti kapacitását Budapestre, jórészt a metróra hordó pályaudvarral. A kormányhatározat (1119/2016. (III.10)) azonban csak a Déli pályaudvar közösségi célú hasznosításáról ír, városi közlekedési koncepció – külön tekintettel a metró végállomására – tudomásunk szerint nem született.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek