Megújul az amerikai legenda
A Union Pacific (UP) 1936-ban vetette be a Challenger típusú – (2’C)C2’ h4 tengelyelrendezésű – mozdonyokat a Wyoming és Utah államok közötti Wasatch fővonalán. Ezek osztott futóműves mozdonyok voltak és az American Locomotive Works (Alco) gyártotta őket a New York állambeli Schenectadyban. A 3300 tonnás tehervonatok 11,4 ezrelékes emelkedőn való továbbításához azonban előfogatolás és tológépek használata vált szükségessé, ezért a vasútüzem lassabb és drágább volt a kívántnál.
1941 és 1944 között újabb huszonöt, de a korábbiaknál nagyobb és erősebb, osztott futóműves gőzmozdonyt épített a UP vasúttársaság számára. A UP 4000 sorozatú mozdonyok a világ harmadik leghosszabb és legnagyobb teljesítményű, ötödik legnehezebb gőzmozdonyai, így méltán váltak híressé. A gyárban az egyik munkás ráírta krétával az egyik készülő mozdonyra, hogy Nagy Fiú (Big Boy), azóta is ez a beceneve ezeknek a behemót szerkezeteknek. Legnagyobb sebességük százharminc kilométer per óra, tömegük 567 tonna, hosszuk 40,47 méter. A mozdonyok teljesítménye 4690 kilowatt, indító vonóerejük 602,18 kilonewton.
Az ilyen, más néven Mallet-rendszerű gőzmozdonyoknál gyakorlatilag két különálló gőzhajtás üzemel egy kazánról és füstszekrényről. Az ennyire hosszú és sok tengelyű mozdonyok azonban már nem tudnának elmenni az ívekben, mert megszorulnának, ezért a két gőzhajtást egy csuklós mechanizmussal választják el egymástól. Másképp fogalmazva, a főkeret két részből áll, amelyek egy ponton kapcsolódnak és képesek egymáshoz képest elfordulni, mint a csuklósbuszok két vége. A MÁV-nál a 601 sorozatú gőzmozdony volt ilyen rendszerű, az Amerikai Egyesült Államokban azonban több tucatnyi osztott futóműves típus létezett, köztük olyan is (az Erie P-1), amelyiknél még a szerkocsi alatt is hajtott négytengelyes futómű helyezkedett el (ismertebb elnevezése: Triplex).
Bár bőven maradt üzemelő gőzmozdony az Egyesült Államokban, a vasútbarátok világszerte csak sajnálkozhattak amiatt, hogy a Big Boyból egyetlen üzemképes példány sem létezik, bár nyolc mozdony is kiállítási darabként maradt fenn. 2013-ban azonban a UP bejelentette, hogy megszerezte a tulajdonjogát a 4014 pályaszámú mozdonynak, amit még 1961 decemberében adományozott egy dél-kaliforniai vasúttörténeti társaságnak és azóta Pomonában volt kiállítva. Nem egész két hónappal később a mozdonyt saját lábán elszállították a UP Wyoming államban található cheyenne-i járműjavítójába.
Tegyünk itt egy kis kitérőt az amerikai vasúttörténetbe. 1869. május 10-én ért össze az első amerikai transzkontinentális vasútvonal két különböző irányból épülő fele a Utah államban található Promontory-hágón. Itt csatlakoztak egymáshoz kelet felől a Central Pacific és nyugat felől a Union Pacific vasúttársaságok. Az esemény alkalmából óriási felhajtást rendeztek, és a megépült vasút utolsó sínszegét, amit aranyból készítettek, a kaliforniai mágnás (amerikai szenátor és a Central Pacific elnöke) Leland Stanford verte be a talpfába. Az eseményről egy szót sürgönyöztek szanaszét az országban: done, azaz elvégezve. Ebből tudta meg minden amerikai, hogy összekötötték a keleti partokat a nyugati partvidékkel vasúton. Az arany sínszeget ma a kaliforniai Stanford egyetem múzeumában őrzik.
Mivel 2019-ben esedékes az arany sínszeg ünnepség százötvenedik évfordulója, a történelmi eseményre újabb nagy felhajtást rendeznek, a korabeli mozdonyok replikáival ismételten eljátszák az eseményt és háromnapos fesztivált tartanak az arany sínszegről elnevezett Golden Spike Nemzeti Történeti Emlékhelyen. Az eseményre a UP pedig két különvonatot indít Cheyenne-ből. Egyiket a UP 844 pályaszámú, talán leggyakrabban használt nosztalgia-gőzmozdonya továbbítja Ogdenbe, a fesztiválhoz viszonylag közel, mindössze ötven kilométerre található vasútállomásra. A másik vonatot pedig nem más, mint a felújított 4014 pályaszámú Big Boy fogja vontatni!
A mozdony felújítása már több mint két éve tart és egyáltalán nem kispályás módszerekkel dolgoztak a főként önkéntesekből álló munkások a mozdonyon. A UP nosztalgia műhelye új CNC gépet kapott, a szükséges alkatrészeket egyszerűen újra öntötték vagy gyártották. A honlapján a UP rendszeresen adott tájékoztatást a munkálatokról. Először is a mozdony szét kellett szedni, kezdve a főkeretnél. A gőzhajtásokat, kazánt, csövezéseket, gyakorlatilag mindent fel kellett újítani vagy pótolni kellett. A végeredmény a világ egyetlen üzemképes Big Boy mozdonya lesz, már ami a prototípust illeti (modellben persze sok gyűjtőnél megtalálható).
Ha már modell és arany sínszeg, akkor érdemes említést tenni a Märklin-LGB idei különkiadásáról, ami a Promontory-hágón találkozó két mozdonyt formázza meg. A UP 119 pályaszámú és a Central Pacific Jupiter nevű mozdonyát fa dobozban, digitális hanggal és füstölővel, amerikai zászlóval és egy aranybevonatú sínszeggel együtt „potom” tízezer dollárért (2,8 millió forint) lehet megrendelni. Mindössze 299 készletet gyártanak.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!