Megszívlelendő észrevételekkel támogatja az EBB a görög vasúti hálózat korszerűsítését

iho/vasút   ·   2024.10.29. 08:40
_railway_greece_

Pátrától a görög–bolgár határon fekvő Promahonaszig, körülbelül hétszáz kilométernyi vágányzaton emelik a pályasebességet 160, illetve 200 kilométer per órára. 

A támogatásról szóló megállapodás értelmében az Európai Unió fejlesztési bankja, a világ egyik legnagyobb szupranacionális hitelezője, az Európai Beruházási Bank (EBB) tanácsot ad Görögországnak a nemzeti vasúthálózaton tervezett jelentősebb korszerűsítésekhez, méghozzá a vasútbiztonság, a menetrendszerűség és a fenntarthatóság javításának a szempontjai alapján. Az EBB segítséget nyújt egy újalapítású vasúti infrastruktúra-kezelő társaság hosszú távú üzleti/finanszírozási tervének kidolgozásához, illetve a középtávú hálózati beruházások meghatározásához is. Utóbbiak szolgálnak majd a következő évtizedben itinerként az ország tervezett infrastruktúra-fejlesztéseihez.

A görög vasúti alágazatnak felvázolt, kulcsfontosságú stratégiai célkitűzések közé tartozik a Pátra–Athén–Szaloniki–Promahonasz, vagyis a PAThEP folyosó fejlesztésének a befejezése – a PAThEP az európai TEN-T hálózat fontos eleme, a X. páneurópai folyosó Szalonikit Budapesttel összekötő része. Ezen kívül meghatározó szempont a kikötőkhöz és az ipari övezetekhez vezető vasúti kapcsolatok bővítése, a gazdasági infrastruktúra megerősítése, valamint a kontinenssel kialakított, a határon átnyúló vasúti kapcsolatok elősegítése.

A PAThEP egyébként érdekes képződmény. Eredetileg már 2004-re készen kellett volna lennie, ám egyelőre csak a főváros Athén és Szaloniki közötti szakaszon történt előrelépés, a menettartam itt három órával lett kurtább. A folyosó Szalonikitől Észak-Macedónia felé vezető, Idoméninél átlépő részének átfogó korszerűsítésére – pályaépítés, villamosítás, biztber és távközlés kiépítése – az Ergose, a görög nemzeti vasúttársaság, az OSE infrastruktúra-kezelő leányvállalata 2022 tavaszán adott megbízást az Alstom és a görög építőipari csoport, az Avax konzorciumának.

Megfigyelők szerint a megállapodás komoly előrelépés, az EBB megszívlelendő tanácsai beépülnek a görög nemzeti helyreállítási és rezilienciatervbe. Ehhez pedig 2025 derekáig tudvalevőleg többéves beruházási tervet kell összeállítani és elfogadtatni.

Az InvestEU program keretében létrejött megállapodás a görög kormánynak a nemzeti vasúti alágazat átalakítása, és az Európai Unió biztonsági és környezetvédelmi normáinak teljesítése melletti elkötelezettségére épül. Mindezzel összefüggésben a görög Infrastrukturális és Közlekedési Minisztérium még február elején összesen 1,39 milliárd eurós CEF II (Connecting Europe Facility 2, Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatási kérelmet nyújtott be az EU-hoz.

(fotó: Artemisz Klonosz)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek