Megint jöhetnek az új MAX-ok…
Száz körüli példányt érintett az elektromos hiba. A nemzeti hatóságok többsége már nem akadályozza a típus repülését, Kína igen. Késnek a Ryanair 200 üléses gépei.
Nem mondhatjuk, hogy túl egyszerű lenne a Boeing keskenytörzsű utasszállítójának sorsa, a nagy repülési tilalom feloldása óta sem. Tegyük hozzá, fontos övezetekben a MAX-ok továbbra sem repülhetnek, bár India feloldotta azt a külön tilalmát, hogy még más országokban lajstromba vett példányok sem szállhatnak le a kontinensnyi országban, és Kína is fenntartja a maga külön repülési tiltását.
Viszont az a több, mint egy hónapos szünet, ami mintegy száz gépet tartott eddig a földön, megoldódni látszik, mindenesetre
a gyártó ismét beindította az utasszállítók átadását a megrendelőknek.
A folyamat fontos része volt, amikor a Boeing megkapta a hatósági jóváhagyást a hiba kijavításához, ami a pilótafülke áramellátását biztosító tartalék-egységet érintette. Ennek a problémának a megoldása tehát sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint amikor az úgynevezett MCAS rendszert kellett helyrehozni, plusz a hátsó kormányfelületekhez vezető kábelezést.
A gép iránti bizalom visszatérését mutatja, hogy 2019 novembere óta márciusban először fordult pozitívra a megrendelések és lemondások aránya, az érvényes megrendelések, illetve opciós lekötések jelenleg 3239 példányt jeleznek a leszállítandó kategóriában. Vagyis attól nem kell félnie az óriáscégnek, hogy nem lesz lekötve a kapacitása a következő évekre a rentoni gyártósoroknak. Az viszont persze meghatározó, hogy a gyártás folyamatosságának fenntartásához elégséges-e az elkészült gépek utáni bevétel.
Jelenleg 22 légitársaság repülteti a típus 166 példányát, 53 üzemeltető tart még 309 gépet inaktív állományban.
Ezek többsége már nem annyira a géppel kapcsolatos problémák, hanem a járványhelyzet miatt kell, hogy a földön rostokoljon, bár kétségtelen, hogy Kínában például száznál több gép nem repül az óriásország légügyi szervezetének tiltása miatt. A világon működő 195-ből 160 nemzeti hatóság már nem gördít akadályokat a típus használata elé.
Külön ügy a Ryanair MAX-oké. Mint beszámoltunk róla, a 737 MAX 200 a MAX 8-as variánsa, amelynek lehetséges ülésszáma a légitársaságnál most használt NG 800-ashoz képest tizeneggyel több, így éri el a 200-as számot, ami azt jelenti, ugyanazzal a gépnagysággal, törzshosszúsággal és hajtóművekkel több utast képes szállítani. Vagyis
az ír társaság úgy tud több férőhelyet kínálni, hogy közben a gép fizikai paraméterei annyit változnak, hogy lesz egy-egy plusz ajtó a törzs hátsó szekciójában.
Mindez viszont külön hatósági eljárást és engedélyezést feltételez.
A társaság korábban közölte, hogy az első MAX-ok beérkezését a nyári csúcsidőszakra várja, most Michael O’Leary cégvezér jelezte, már nem számít arra, hogy a gépei időben forgalomba kerülnének, és ezért, nem túl hízelgő szavakkal, a gyártó menedzsmentjét bírálta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!