Megépül, de jelentős késést szenved a Centralny Port Komunikacyjny

iho.hu   ·   2024.06.27. 13:00
CPK koncepció

Górcső alá vette a helyzetet a tavaly hivatalba lépett lengyel kormány, majd a CPK-koncepció néhány elemének megőrzésével új közlekedési stratégiát hirdetett meg. Kétségtelen: utóbbi is ambiciózus.

Elöljáróban: hét éve dőlt el, hogy Lengyelország új központi repülőteret épít Varsó közelében, méghozzá úgy, hogy a közúti és vasúti közlekedés új csomópontjaként gyorsan elérhető legyen az ország szinte összes szegletéből.  A légikikötő építését és a kapcsolódó közlekedési és urbanisztikai fejlesztéseket egységben kívánták kezelni a lengyelek, akik a tervezett új repülőteret Központi Légikikötőként (Centralny Port Lotniczy, CPL), vagy Szolidaritás (Légi) Kikötőként említik. A projekt további infrastrukturális elemeket is magában foglal, és összefoglalóan Központi Közlekedési Csomóponként (Centralny Port Komunikacyjny, CPK) hivatkoznak rá. A kormány 2017-ben döntött a projektről, majd ezt követően CPK-ért felelős kormánybiztos, valamint CPK-projektvállalat kezdte meg tevékenységét. Magát a beruházás kivitelezését „megkönnyítő” CPK- törvényt 2018-ban fogadták el; ebben az általános előírásoktól való eltérés révén egyszerűsítették a fejlesztéshez szükséges eljárásokat, továbbá kormánybiztos közreműködését írták elő a közlekedést érintő eljárások széles körében.

Az eredeti koncepció szerint, abból kiindulva, hogy a varsói Chopin (WAW) és a Varsótól északkeletre, Modlinban működő repülőtér (WMI) néhány éven belül eléri kapacitásai felső határát, egy új légikikötő megépítése vált szükségessé. A főváros és Łódź közötti, de Varsóhoz közelebb eső repülőtér két futópályával, évi 45 milliós utasforgalomra tervezetten nyílna meg, távlatilag további két futópálya megépíthetőségével, és akár évi százmillióra bővített utaskapacitással. (Közbevetőleg, többek között eme megalomán elem miatt érte számos kritika a projektet, mert miközben a globális légiutas-forgalom kétségtelenül meredeken emelkedik, a világ legnagyobb forgalmú reptere, a Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport is cirka ugyanennyi, egészen pontosan 104,7 millió utast szolgált ki tavaly…) A tervezett nagy sebességű vasút (NSV) Varsóból negyedóra, Łódźból  25 perc alatt érne a közlekedési csomóponthoz, míg a további vasúti kapcsolatok, a kilátásba helyezett külső agglomerációs gyorsfogalmi közúti gyűrű (északi félkör: S50 autóút; déli félkör: A50 autópálya), valamint a kiszélesíteni szándékozott A2 autópálya az ország egyik legkönnyebben elérhető pontjává tennék a helyszínt.

Bár arról az új közlekedési stratégia nem szól, hogy a transzeurópai vasúti törzshálózat részeként megépülő Varsó–Łódź–Poznań, illetve a Varsó–Łódź–Wrocław, 350 km/órás sebességre tervezett NSV-vonalak kiépítése módosulna (noha a lengyel kormányfő 300-320 kilométeres tempóról beszél, de már megszoktuk, hogy a politikusok beszédírói és tanácsadói nincsenek a feladatuk magaslatán, és butaságokat adnak az excellenciás urak szájába), az eredeti elképzelés további, egyébként rendkívül izgalmas részleteinek az említésétől eltekintünk, mert ki tudja? Meglehet, az íróasztal fiókjának készültek – majd a Donald Tusk-féle CPK-koncepció most még ismeretlen elemeinek nyilvánosságra hozatalakor kiderül.

A friss fejleményekről szólva ugyanis a lengyel kormányfő legutóbb azzal állt elő, hogy az előző kormány stratégiai projektjének hónapokig tartó átvizsgálása után (végül) csak felépítenék 2031-re az előbbiekben említett nemzetközi óriásrepülőteret Varsó és Łódź között, továbbá fejlesztik a már meglévő regionális reptereket, bővítik az autópálya-hálózatot és nem hagyják magára a vasutat sem. A repülőteret újabban évi 36 millió utas kiszolgálására tervezik (és az annak idején 2027-re meghirdetett átadásához képest négy év késedelmet szenved).

Az eredeti tervet figyelembe véve a fő különbség az, hogy a jelenlegi stratégia „az egész országot öleli át (...), figyelembe veszi a regionális, vidéki Lengyelországot is” – magyarázta Tusk. Hozzátette, hogy a bővülő infrastrukturális összeköttetéseknek köszönhetően Lengyelország rövidesen „egyetlen nagy megapolisszá válik”. Támogatni fogják a WAW és a WMI mellett a további, lengyelországi nagyvárosban már működő regionális repülőterek fejlesztését is, és!  2032-ig több mint 135 repülőgépre bővítenék a LOT jelenleg 71 gépből álló flottáját. (Megjegyzés: már most fel kéne adni a rendelés, hogy a madarak a leterhelt gyártóktól időben megérkezzenek…) Tusk szerint projekt keretében megvalósuló, óránkénti 300–320 (?) kilométeres sebességre tervezett NSV révén Varsóból több nagyvárosba, köztük Poznanba, Wroclawba, Gdanskba, Katowicébe és Krakkóba száz percen belül lehet majd eljutni. Ez a száz percen belüli eljutás is új elem, mivel két éve Poznanra egy óra 55, Gdanskra két óra öt percet írt elő a CPK-terv.

A beruházást kincstári értékpapírok kibocsátásából tervezik fedezni (57 milliárd zloty – egy zloty jelenleg 92 forintot ér), ugyanakkor számítanak hitelekre, valamint az európai uniós eszközök felhasználására is. Kisebb, nyolcmilliárd zlotyt értékű részesedés pedig egy magánberuházóé lenne.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.