Megduplázza RoLa-kapacitásait Wörgl és Trentó között az ÖBB
A lépéssel újabb kamionoktól és szén-dioxid-kibocsátástól mentesülnek a Brenner-hágót érintő közutak.
A koronavírus-pandémia által nehezített körülmények sem hátráltatják az Osztrák Szövetségi Vasutat (ÖBB) a környezetbarát szállítás egyre szélesebb méreteket öltő kiterjesztésétől: Tirol szövetségi tartománnyal együttműködésben április 6-ától az eddigi heti három helyett már hat oda-vissza RoLa-fuvart kínál az ausztriai Wörglnél található terminál és az észak-olaszországi Trentó (Trentino) között, a Brenner-hágón keresztül.
A kamionok vasúton történő szállítását garantáló RoLa (Rollende Landstrasse, vagyis gördülő országút) szolgáltatás fontos tényező az áruszállítás közútról a vasútra történő terelése során, mivel gyors, hatékony és környezetbarát megoldást nyújt. Az ÖBB teherfuvarozási üzletága, a Rail Cargo Group (RCG) által üzemeltetett fuvarlehetőség a járvány elleni védekezés okán hozott korlátozások miatt tavaly március 11-e és június 21-e, valamint december 4-e és 2021. január 17-e között teljesen szünetelt, de ezen időszakokon kívül is jócskán csökkentett kapacitással jártak a szerelvények. A szolgáltatás azonban most újult erővel tér vissza: halk zsebeskocsikból álló dupla szerelvény cipeli a kamionokat oda-vissza, a hét szinte minden napján, ami az eddig elérhető kapacitás kétszeresét jelenti. Igény esetén pedig még tovább növelhető a járatsűrűség.
A RoLa legnagyobb előnye, hogy a sofőrök a pihenőidő közben is haladhatnak. Egy másik pozitívum, hogy a RoLa-kocsikat tárcsafékekkel szerelik fel, így nem bocsátanak ki túl sok zajt. Ennek érdekében az ÖBB RCG még az idén tárcsafékekkel látja el az összes RoLa-vagont. Az Európai Unió területén 2024-től bevezetendő „Csendesebb útvonalak” program további jelentős változást fog hozni: az érintett útvonalakon kizárólag tárcsafékes tehervagonok közlekedhetnek majd. Tirolban a Kufstein–Brenner vonal lesz ilyen „csendes útvonal”, kitiltva ezzel a tartományból a zajos kocsikat. Az intézkedésnek köszönhetően nagyjából a felére csökken majd a vasúti teherfuvarozás zajkibocsátása.
A kamionszállítás jelentős része jelenleg is a Wörgl–Brenner útvonalat használja; a kapacitás elérheti irányonként a napi akár 24 vonatot is. A Covid-krízissel sújtott 2020-as évet leszámítva a számok egyre emelkednek: idén februárban például harminc százalékkal több kamiont szállítottak, mint 2019 februárjában, ezt a növekedési arányt figyelembe véve alakították ki a jelenleg elérthető kapacitásokat. Az RCG a várakozási idők elkerülése érdekében az előzetes regisztrációt ajánlja, amit a rola.railcargo.com honlapon, a Request & Book menüpont alatt lehet elérni. A RoLára váltás egy másik ösztönzője a tavaly október elsejével elindított, és azóta változatlan, új díjképzési rendszer, mellyel például a 40,5 tonnánál könnyebb kamionok egy útra érvényes alapdíját kilenc euróval csökkentették. Ráadásul a RoLát igénybe vevő fuvarozók további, havonta maximum nyolc oda-vissza útra szóló kedvezményt kapnak.
A Covid-járvány elleni védekezés részeként előírt személyes távolságtartást szem előtt tartva folyamatosan figyelemmel követik a tehergépkocsik személyzetét szállító kísérőkocsi foglaltságának mértékét. Különös figyelemmel kísérik azokat a kamionokat, ahol két sofőr is jelen van, szükség esetén pedig egyes ilyen járműveket más RoLa-szerelvényre terelnek át. Az FFP-es maszkok viselése kötelező, valamint a kiemelt védekezési és fertőtlenítési intézkedések is továbbra is érvényben vannak: a kísérőkocsi legfontosabb érintkezési pontjait, mint a mellékhelyiséget, a kabinokat, az asztalokat, az ajtók kilincseit, a kapaszkodókat, a felületeket és a párnákat minden végállomási fordulás során fertőtlenítik. A kísérőkocsi személyzetét is tesztelik időről időre.
Az Európa számos telephelyén összesen 9340 alkalmazottat foglalkoztató Rail Cargo Group 2,3 milliárd eurós éves forgalmával Európa vezető vasútlogisztikai vállalatai közé tartozik. Az RCG partnereivel együttműködve átfogó, end-to-end logisztikai szolgáltatásokat kínál Európában, egészen Ázsiáig, összekötve az európai csomópontokat és kikötőket Oroszország, Törökország és Kína virágzó gazdasági központjaival. A Rail Cargo Group operatív vezető vállalata a Rail Cargo Austria AG.
(X)
(Nyitókép forrása: ÖBB RCG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!