Megduplázódhat a vasúti áruszállítás aránya 2050-re

iho/vasút   ·   2022.12.02. 18:00
felpotos_tehervonat

A folyamatosan növekedő áruvolumen kezelése érdekében az európai országoknak összesen körülbelül 490 milliárd eurónyi beruházást szükséges végrehajtani a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) vasútvonalain.

Az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetségének (UIRR) megrendelésére a d-fine által a napokban publikált, „Útiterv a szén-dioxid-kibocsátás nélküli kombinált szállításhoz” című tanulmány szerint ez 16,3 milliárd eurót (közel 6700 milliárd forintot) jelent évente az érintett időszakot érintően.

Az EU vasúti árufuvarozásának növekedési prognózisát alapul véve a tonnakilométerben számolt vasúti áruszállítás mennyisége várhatóan megháromszorozódik 2050-re: a 2020-as négyszázról évi 1150 tonnakilométerre. A kombinált szállítás még ennél is gyorsabban, 360 százalékkal fog növekedni a következő harminc év során.

A vasúti teherszállítási volumenek növekedésének következtében meg fog duplázódni a tehervonatok száma: míg 2020-ban 6100 szerelvény közlekedett, 2050-ben már várhatóan 13 ezer 800 fog. Mivel ezzel párhuzamosan a kamionfuvarok száma csökkenni fog, a vasút piaci aránya a jelenlegi 22 százalékról 44-re ugrik.

Ezek a számok viszont zavartatásokat is hoznak magukkal. Több követelmény is elvárja, hogy ilyen mennyiségű áru kerüljön át a sínekre, a tanulmányban ezek mindegyikéhez kiszámították a kapacitásnövekedést. A vonatok kapacitásának tekintetében például a P400-as rakszelvény alkalmazásával öt százalékkal, a 740 méter hosszú szerelvények használatával pedig 41 százalékkal lehet növelni a kapacitást.

Az infrastruktúrával ráadásul még nagyobb eredményt lehet elérni. Például a vonatok sebességének száz kilométer per órára emelése 61 százalékkal növeli a kapacitást. Sokat fog jelenteni az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszer (ERTMS) és az úgynevezett Menetrend-újratervezés használata, a legnagyobb nyereséget viszont a szűk keresztmetszetek megszüntetésével lehet majd elérni: a becslések szerint ezekkel a kapacitás megháromszorozódhat. Mindent összevetve a tanulmány szerint a meglévő infrastruktúrán belül százötven százalékos potenciális kapacitásnövekedést lehet elérni. Ezekhez azonban rengeteg pénz kell. A 2050-ig tervezett TEN-T-intézkedések minden említett követelménynek meg fognak felelni, de beruházások szükségesek, amikhez körülbelül 490 milliárd euró állami finanszírozás szükséges.

Ezeken felül a magánszektorban is kellenek beruházások. A terminálok infrastruktúrája és az egyéb intermodális eszközök új nettó tőkebeáramlást igényelnek. Háromszáz új, digitalizált terminálra van szükség, a meglévőket pedig korszerűsíteni kell. Ezen beruházások akár száz százalékkal is növelhetik a terminálok kapacitását 2050-re, viszont további 47 milliárd eurót (cirka 19 ezer milliárd forintot) fog kóstálni – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: Adif / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek