Még több euróvonat Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.07.27. 19:00
Kiskep

A Szlovák Vasúttársaság (Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. – ZSSK) 2015-ig újabb vonatokat vehet uniós pénzekből, derül ki a Transport.sk cikkéből. Kilenc kétszintes, villamos vonatot és húsz motorvonatot tud a szlovák vasút vásárolni annak köszönhetően, hogy bizonyos kevésbé előnyös europrojekteket visszavontak (ilyen például a Bratislava-Filiálka állomás átépítése). A pályázati pénzek átcsoportosításának hála nem vész kárba az uniós támogatás. A szlovák közlekedésügyi tárca 170 millió eurós támogatást nyújt a projekthez.

Kassán pózol a napfényben a 671-es sorozatú szerelvény, az árnyékos peronnál pedig a 861-es készül homonnai útjára<br>(fotók: a szerző)


A kilenc 671-es sorozatú Škoda gyártmányú emeletes vonatok 5:4 arányban kerülnek a pozsonyi és a kassai depókba, tovább fiatalítva ezzel az ottani járműparkot. A 671-es sorozatú villamos vonatok motorkocsi-betétkocsi-vezérlőkocsi összetételű szerelvényei a mai kor követelményeinek teljességgel megfelelnek. A gyártást az ostravai Vagonka, a Škoda-csoport tagja végzi majd. Egy emeletes alumíniumszekrényes szerelvény 79 200 miliméter hosszú, 4 635 miliméter magas és 2 820 miliméter széles. 307 ülőhely van a háromrészes vonaton, maximális sebessége 160 kilométer per óra, teljesítménye pedig 2000 kilowatt. Ilyen szerelvényből a szlovákoknak már van tíz, ezen kívül ez a típus nagyon elterjedt Csehországban, ahol CityElefant márkanéven futnak (471-es sorozat), s országszerte 83 van belőlük, de vannak Ukrajnában (675-ös sorozat) és Litvániában (575-ös sorozat) is.

A 671-es emeleti szintjének beltere

A húsz 861-es sorozatú motorvonatokat a ŽOS Vrútky gyártja, aki a közbeszerzési pályázaton a Pesa Bydgoszczot győzte le kedvezőbb árajánlatával. Összesen 77,9 millió euróba kerülnek a vonatok, s valószínüleg a Nyitra–Újvároska (Leopoldov) vonalon, valamint Szlovákia keleti régióiban – Eperjes (Prešov) és Kassa (Košice) környékén javítják majd az utazási komfortot. Egy ilyen szerelvény három részből áll, egyszintes, alacsonypadlós, légkondícionált utasterű. Két MAN motor dübörög bennük, ezek egyenként 588 kilowatt teljesítményűek. A szerelvény maga 120 tonna, 57 590 miliméter hosszú, 2 850 miliméter széles és 4 300 miliméter magas, s 317 utas befogadására alkalmas (ebből 177 ülőhely).

A ŽOS Vrútky aktuális csillaga, a 861-es sororzatú motorvonat Kassán

A szlovákiában is futó Közop programon keresztül beszerzett, EU által támogatott vonatokat euróvonatoknak is szokták becézni Szlovákiában.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.