Még egy mozaik kerül a helyére

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.09.21. 10:15
UNO_kiskep

Aki a közelmúltban vonatozott Csehországban, és Česká Třebová után a dimbes-dombos Orlice folyóvölgy szakaszán éppen nem bóbiskolt, az biztosan felfigyelt a bal oldalon zajló szorgoskodásra. Március vége óta folyik a munka Ústí nad Orlicí állomás és vasúti csomópont felújításán.

Elfoglalták helyüket a munkagépek<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a másképp nem jelölt fotók: Železničář)

Az I. vasúti korridor Csehországban nagyjából kész van. A német–cseh határtól, Děčíntől húzódó, Prága, Pardubice, Česká Třebová, Brno és Břeclav állomásokon át haladó vasúti pálya néhány szakasz kivételével már modern vasúti infrastruktúrának számít. A hiányzó szakaszokat is lassan felújítják, az utolsó puzzle-részleteket is fokozatosan a helyükre teszik. Ústí nad Orlicí csomópont az egyike a fennmaradt még nem korridorizált szakaszoknak. Két éven belül viszont már itt is százhatvan kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a vonatok, s az egész vasúti infrastruktúra megújul. Sőt, új forgalomirányító és fogadóépület is épül. Hogy mi lesz a régi pályaudvar sorsa, (ami időközben cseh nemzeti kultúrális örökség lett) nem tudni - írja a cseh vasúti szaklap, a Železničář.

Még a régi pályán közelít egy gyorsvonat Ústí nad Orlicí állomás prágai peronjához

A 2,5 kilométeres pályaszakasz és a kapcsolódó háttérmunkák 1,1 milliárd koronába (13 milliárd forint) kerülnek majd a számítások szerint. A megrendelő a SŽDC, vagyis a csehországi vasúti infrastruktúra-kezelő társaság. Az építészeti tervdokumentációt a Sudop Praha a.s. cég dolgozta ki, a kivitelező pedig az Eurovia CS, a.s. vállalkozás. A felújítási munkák nem könnyűek, hiszen az állomás és közvetlen környéke egy elég éles ívben van, sőt a mostani állomás két párhuzamosan futó többvágányú pálya között található. A Letohrad felé tartó vágányokat később újítják fel.

A csehországi vasúti korridorok és Ústí nad Orlicí a térképen<br>(forrás: SŽDC)

A Prága–Česká Třebová szakaszon nyomvonal-korrekciót hajtanak végre, úgymond levágják az ívet, ezzel teszik lehetővé a magasabb forgalmi sebességet. Ehhez szükségeltetik három új híd – az egyik a Třebovka folyón át, a másik egy vasúti felüljáró, s végül még egy híd a Třebovka és a Tichá Orlice folyók torkolatán át. A torkolat medre is picit elterelődik. A modernizáció „áldozata” lesz a nem éppen biztonságos szintbeli közúti átjáró is, ennek helyén egy aluljárót építenek az autósoknak és a bringásoknak. Ústí nad Orlicí állomás felújításának elsődleges célja a pályasebesség növelése, ami most hetven kilométer per óra – ez nagy mínusz a korridoron haladó vonatoknak. A felújítást követően százhúsz kilométer per órás lesz a pályasebesség, sőt az ívekben bedőlni képes Pendolino szerelvények esetében százhatvan kilométer per óra. Moderrnizálják a biztosítóberendezéseket, a forgalomirányítást, kicserélik a síneket, fűtött váltókat telepítenek, új felsővezetékeket is húznak a szakaszon. Új lesz az utastájékoztató-rendszer is, valamint új szigetperonok is épülnek, amikhez biztonságos aluljárókon jutnak el az utasok. Mindez természetesen nem megy korlátozások nélkül, jövőre több alkalommal lesz vágányzári menetrend érvényben. A tervek szerint minden vonat a letohradi vágányokon (tehát az állomásépülettől jobbra eső vágánycsoporton) keresztül jár majd, s a történelmi állomásépületet lezárják öt hónapra. A letohradi vonatokat pedig buszokkal pótolják. Az összes munkával 2015 tavaszán végeznek.

Középpontban a fogadóépület. Balra a Prága–Česká Třebová vonal vágányai, jobbra pedig a Letohrad irányába futó sínek<br>(fotó: Tevan Imre)

A nagy kérdés: mi legyen a történelmi állomásépülettel? Ezt azonban nehéz megmondani. Az  tény, hogy sem a ČD-nek, sem pedig a SŽDC-nek nem lesz szüksége a régi fogadóépületre a modernizációt követően. Más dolog, hogy kár lenne elhagyatott szellemkastéllyá tenni az egyébként nemzeti kultúrális örökség részét, vagy egyszerűen elbontani azt. Mind a vasutasok, mind pedig a városi és kerületi (megyei) elöljárók keresik a helyes megoldást. A jövőben kiderül, sikerül-e hivatást találniuk az épületnek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.