Már öt éve...

Bohus Dávid   ·   2018.05.01. 16:15
Citaro5ev

Kétezertizenkettőt írunk. A BKK által elindított buszüzemeltetési program keretében egymást követik az események. Az akkoriban már tízéves koruk felé közeledő, százötven 7700-as Volvó, valamint harminckét tizenéves Van Hool AG300 mellett megkezdődött a magas- és alacsonypadlós Ikarusok lecserélése.

A BKV használtbusz-beszerzésekkel harmincegy Mercedes Citaro C1-et, a Van Hool-ok szóló változatából tizenhárom A300-as típust állított forgalomba, majd ősztől megkezdték a utasok szállítását a Hollandiából érkezett a 7700-as kis Volvók is. A másik budapesti – a BKV alvállalkozójából a BKK szerződéses szolgáltatójává váló – VT Transman Kft. ez időben huszonkettő koppenhágai Volvo alvázas Aabenraa 8500LE típusú és négy C1 változatú Mercedes Citaróval bővítette állományát, amelyek már a BKK által meghatározott új, égkék fényezéssel jelentek meg, megszakítva az évtizedeken át jellemző királykék-szürke kombinációt.

A vadonatúj MHU-703 első munkanapján a kőbányai Liget téren, az immár teljes üzemidőben a Bogdáni útig közlekedő 9-es járaton. Az elmúlt öt év alatt a C2-esek levonultak a 9-esről, helyettük 13 évvel idősebb C1-es változatúakkal lehet utazni (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

A 108 használt alacsonypadlós mellett a járműfejlesztési program következő állomása, a 75+75 új gyártású buszra kiírt tender híre volt 2012. nyarán, amelyet Mercedes Citaro C2 változatával pályázó VT Transman Kft. nyert meg. Az új buszüzemeltetési modell keretében, a székesfehérvári közlekedési szolgáltató megrendelésére 2013 tavaszán megkezdődött a vadonatúj autóbuszok leszállítása Budapestre.

Szóló változata Békásmegyeren a 134-es vonalon 2013. május 2-án, ahol a mai napig megtalálhatók

A fővárosi utazóközönséget a vadonatúj égkék autóbuszokból álló szóló- és csuklósflotta felvonulással köszöntötte, majd az ünnepélyes átadót követően öt éve, május elsején álltak forgalomba a csuklósított 5-ös, valamint a teljes üzemidőben Óbudáig közlekedő 9-es járatokon. A szóló változatúak az óbudai 134-es és 204-es, az újpesti 25-ös és 104-es, valamint az Andrássy úton át közlekedő 105-ös vonalon kezdték meg az utasok szállítását.

A hetvenhatodik csuklóst EURO VI-os motor hajtja. Több nem érkezett ebből a kivitelből, a VT Arriva továbbiakban Mercedes Conectókat vásárolt

A májust követő hónapokban további két ütemben érkező szólók és csuklósok megfordultak a város jelentősebb viszonylatain: így a 4-es metró átadását megelőző időszakban közlekedő 7-es, 107-es, valamint az Etele térig közlekedő 7E vonalakon. Új Citarókat kaptak a 20E, 30, 133, 139-es járatok, három csuklóst beosztottak az Örs vezér tér északi oldalán a 31-es vonalra, ugyanakkor a kőbányai oldalon a 97E is új csuklósokat kapott, de volt olyan korszak a 67-es járaton, amikor szóló C2-esek jártak. Kizárólag C2-es Citarók jártak az óbudai 34-es és 106-os vonalakon, amely korszak most, a metrópótlás idejére visszatért a Lehel térig meghosszabbítva. Szintén megjelentek a legújabb C2-esek a budaörsi 40-es vonalcsaládon, valamint a Budakeszi térségét kiszolgáló 22-es járatcsoporton, a Várfok utcából pedig a Normafáig is közlekedtek a 21-esen. Az idén öt éves autóbuszok jelenlegi vonalait végül az M4-es metró átadását követő járatátalakítások, az agglomerációs járatok szolgáltatói átszervezése, valamint az EURO VI-os emissziónormát teljesítő szóló és csuklós Mercedes Conectók és MAN Lion's City-k érkezése határozta meg. Ezáltal napjainkban a Mercedes Citaro C2-es autóbuszok a főváros keleti viszonylatain közlekednek, elsősorban az óbudai, újpesti, rákospalotai, újpalotai és zuglói járatokon.

Az MZC-880 pedig az EURO VI-os motorral szerelt szóló változata, amelyből szintén egy közlekedik Budapesten. A magasabb emissziónormát teljesítő motorral beszerezhető vadonatúj buszok közül később az MAN Lion's City lett a befutó

Az első öt év elteltével valamennyi autóbusz forgalomban van, a flottát idővel egy szóló és egy csuklós EURO VI-os motorral szerelt változattal bővítették ki. Tűzeset, illetve balesetek, rongálások is megjelentek a típus budapesti történetében, a folyamatosan rendelkezésre álló flotta említésre méltó hiányosságát a nyáron alulméretezett légkondícionálók jelentik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.