Csodás buszok jönnek
2011 augusztusában jelentette be a BKK, hogy új buszüzemeltetési modellt szeretne bevezetni a fővárosban. A nyolc részre bontott tender első hat tétele tartalmazta a 2012. április 30-án lejáró alvállalkozói szerződések megújítását, az utolsó kettő pedig új buszok beszerzéséről szólt.
Az alvállalkozói csomag nagy részét a VT-Transman nyerte el, a többi tétel eredménytelen lett. A hibás bankgarancia miatt kizárt Orangeways azonban jogorvoslati kérelemet nyújtott be, ezzel akadályozva a szerződéskötést. A BKK emiatt a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, akik végül igazat adott a cégnek, így az új szerződések megkötése elől elhárult az akadály. Időközben a krónikus buszhiány orvoslására használt buszokat is vásárolt a BKV, az így érkezett Van Hool, Mercedes és Volvo buszok azonban nem a fenti új modell keretében érkeztek, hanem tűzoltásként.
A buszüzemeltetési modell tételei:
A 7. és 8. részben szereplő új gyártású 75 szóló és 75 csuklós busz beszerzésére és üzemeltetésére kiírt tenderen három cég (Orangeways, Color Tours, VT-Transman) indult, de végül csak utóbbi adott be pályázatot. Sok kritika érte a tenderkiírás műszaki mellékletét, egyesek a luxusnak számító felszereltséget kritizálták, mások szerint a magasra tett mérce miatt a magyar gyártókat akadályozták meg az indulásban. Valójában egyik műszaki feltétel sem volt olyan szigorú, amit egy hazai gyártó ne tudott volna teljesíteni. A pályázók végül mégse magyar buszt választottak, ennek igen prózai oka van: a bankok csak Mercedes, Volvo és MAN gyártmányú autóbuszok vásárlása esetén voltak hajlandóak hitelt nyújtani az üzlethez. Ez a tény a hitelt nyújtók szemszögéből teljesen érthető, hiszen egy esetleges csőd esetén könnyebben találnak vevőt 150 Citaróra vagy MAN Lion's Cityre, mint ugyanennyi nullszériás Credo Citadellre.
Mivel mindhárom cég ugyanazzal a típussal indult, így már az eredményhírdetés előtt tudni lehetett, hogy a győztes cégtől függetlenül az – általunk is tesztelt – új generációs Mercedes-Benz Citaro család szóló és csuklós városi változata fog jövőre érkezni a fővárosba. Végül augusztusra kiderült a nyertes neve is, azonban hiánypótlások miatt elhúzódott az eredményhirdetés. Tegnap végül a BKK és a BKV igazgatósága együttesen rábólintott a tender végeredményére: a VT-Transman nyerte a tendert a 2013-as év autóbuszának választott Citaróval. A hivatalos eredményhírdetésre azonban október 16-ig várni kell.
Az új buszok Újpesten, Kelet-Pesten és Észak-Budán fognak közlekedni, a pesti viszonylatok kiszolgálására várhatóan új telephelyet fog létesíteni a VT-Transman. A cég által jelenleg használt Andor utcai garázs ugyanis szűkös lenne a 100 régi és 150 új busz tárolására, ráadásul a hosszú garázsmeneti útvonal gazdaságilag sem előnyös.
Az új buszüzemeltetési modell bevezetésének első fázisa tehát hamarosan lezárul, de az idén megkezdett járműcsere program azonban nem állhat meg, jelenleg is többszáz selejtérett autóbusz járja a fővárosi utcákat, így jövőre további tenderek várhatóak.