Már a fogyasztás is számít: a ČD figyelembe veszi az energiatakarékosságot az új járművek beszerzésénél

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2022.11.04. 15:00
ceskedrahyinterjet

A Cseh Vasutak hatvan villamos motorvonat egység beszerzésére írt ki pályázatot, amik belföldi gyorsvonatokon közlekednek majd. 

A Cseh Vasutak október utolsó hetén írt ki nyílt közbeszerzési pályázatot összesen hatvan villamos motorvonat egység (EMU 350) beszerzésére, nem kevesebb, mint 32 milliárd korona (512 milliárd forint) értékben. A pályázati feltételek tekintetében a most kihirdetett pályázat történelmi mérföldkőnek számít, hiszen először fordul elő, hogy a győztes járműgyártóról nem csak az ár dönt, hanem például az új vonatok fogyasztása is jelentős súllyal bír. A pályázati feltételek szerint az árnak 54 százalékos súlya lesz a döntésnél, 31 százalékban számít majd a vonatok szervizköltségei, 5-5 százalék súlyt kap a pályahasználati díj (előnyben vannak a könnyebb szerelvények), az ülések száma, valamint az áramfogyasztás.

A korábbi évek gyakorlata az volt, hogy a fő kritérium a vasúti járművek kiválasztásánál a beszerzési ár volt. Sokat nem törődtek a járművek élettartama folyamán felmerülő költségekkel, és az energiatakarékossággal sem. Most ez úgy néz ki, hogy megváltozik, az energiatakarékosság teljesen új kritérium. A Cseh Vasutak előzetes piaci konzultációt követően írta ki a pályázatot. A kiírás szerint tizennégy szerelvényt biztosan átvesz, a további negyvenhatot opcionálisan hívja le öt éven belül. Ez majd annak lesz a függvénye, hogy hány gyorsvonati kapcsolat kiszolgálója lesz Csehországban a megrendelő. Nem sok feltételre derült fény eddig, ami a szerelvények típusát illeti. Azt sem tudni, hogy egyszintes vagy kétszintes járművek lesznek, csak annyit tudni, hogy legalább 300 férőhelyes 200 kilométer/óra sebességre képes járműveknek kell lenniük. 

A beszerzés becsült értéke meghaladja a 32 milliárd koronát (512 milliárd forint), az új szerelvények valószínűleg a Prága−Havlíčkův Brod−Brno és a Prága−České Budějovice vonalakon közlekedhetnek. A vonatban legalább két hely lesz a mozgáskorlátozottak számára, több kerékpár, babakocsik szállítására is alkalmasak lesznek, wifi, frissítők (valószínűleg automata formájában) is lesznek a vonaton, amelyek legalább két áramrendszer alatt lesznek képesek működni. A járművek alapfelszereltségéhez tartozik majd a GSM-R és ETCS rendszerek. Az első új villamos motorvonat szerelvény 2025-ben érkezhet a Cseh Vasutakhoz.   
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek