Magánvasutak a hazai közlekedésben
Csütörtökön kezdődött Kápolnásnyéken a Közlekedéstudományi Egyesület szervezésében A magyar közlekedés helyzete az EU-ban című konferencia, amelynek keretében ezúttal a magánvasutak szerepe és jelentősége a vasúti fuvarpiacon témakört járták körül a résztvevők.
A kétnapos konferencia első napján a magánvasutaknak a hazai vasúti közlekedés rendszerében betöltött szerepéről és tevékenységéről a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről Menich Péter és Alscher Tamás főosztályvezető beszélt. A vasutakat érintő jogi szabályozás várható változásairól Rácz Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium osztályvezetője tájékoztatta a résztvevőket. A magánvasutak és a Vasúti pályakapacitás-elosztó Kft. kapcsolatáról Pákozdi István, a társaság ügyvezető igazgatója tartott prezentációt.
A hazai vasúti piacon megjelent magáncégek döntően árufuvarozást végeznek. A vasúti áruszállításból származó nettó árbevétel alapján 73,5 százalék a Rail Cargo Hungaria Zrt. és 11,5 százalék a GYSEV Cargo Zrt. részaránya, a maradékon osztoznak a kisebb társaságok. A GYSEV Cargo első önálló évének tapasztalatairól Márta Gábor, a cég értékesítési és marketingigazgatója számolt be. A Floyd Zrt. terveiről és tapasztalatairól Monostory Miklós vasúti biztonságirányítási maneger beszélt.
A konferencián előadást tartott Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója is. Tamás-Vadnai Éva, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója a vasútvállalatok közötti együttműködésről beszélt, Kukely Márton, a CER Zrt. vezérigazgatója pedig magyar operátor az uniós síneken címmel tartott előadást.
A konferencia pénteken folytatódik. Ekkor többek között Rácz Imre, MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója beszél a vontatási szolgáltatás szerepéről a vasúti szállításban, illetve Csépke András, a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója a cég és a magánvasutak kapcsolatrendszeréről.