Magánvasutak a köz szolgálatában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2019.02.07. 13:45
Arriva_01

Most már biztos, hogy a decemberi menetrendváltástól öt vasútvonalon lesz szolgáltatóváltás Csehországban. A cseh közlekedésügyi tárca által hirdetett, úgynevezett „piaci konzultáció” eredményeként a Regiojet egy, az Arriva pedig négy belföldi vasútvonalon lesz majd közszolgáltatási szerződés értelmében vasúti személyszállítási szolgáltató. Piaci konzultáció alatt azt kell érteni, hogy a közlekedési minisztérium a közbeszerzési pályázati eljárást kikerülve, közvetlen kért be több vasúti szolgáltatótól ajánlatot az egyes vonalak kiszolgálására vonatkozóan. Ennek azonban minden bizonnyal ezzel vége is lett, a következő közszolgáltatási szerződéseket már csak tendereztetéssel tervezik megkötni.

Több vasútvonalon is feltűnnek az Arriva motorvonatai<br>(forrás: Arriva)

A Regiojet nyolc évre szóló közszolgáltatási szerződést kötött az R8-as jelölésű, Bohumín–Přerov–Brno vonalon. Az állam a Regiojetnek a vasúti közszolgáltatásért évente 251,7 millió koronát (3 milliárd forint) fizet majd nyolc éven keresztül (a szerződés értelmében az összeg minden évben fix marad). Ez azt jelenti, hogy kilométerenként 119,88 koronába (1 439 forint) kerül az államnak a vonatok közlekedtetése. Az Arriva három évre szóló közszolgáltatási szerződést kapott négy vasútvonalon: R 21: Praha–Mladá Boleslav–Turnov–Tanvald; R 22: Kolín–Mladá Boleslav–Česká Lípa–Nový Bor; R 24: Praha–Rakovník, és R 26: Praha–Příbram–Písek–České Budějovice. A felsorolt vonalak közszolgáltatási szerződései alapján a minisztérium évente 243,6 millió koronát (2,92 milliárd forint) fizet majd az Arrivának a vonatokért, ami 119,60 koronát (1 435 forint) jelent kilométerenként. Az öt közszolgáltatási szerződésben összesen körülbelül kétmillió vonatkilométert rendelt meg a minisztérium.

A távolsági vonatok vonalainak számozása<br>(forrás: SŽDC)

A legutóbbi statisztikák szerint az állam így jelentős összeget takarít meg, hiszen 2017-ben például az R 8-as Bohumín–Přerov–Brno vonalon a Cseh vasutaknak összesen 234 millió koronát fizetett a Cseh Vasutaknak 17 százalékkal kevesebb vonatkilométerért, azaz kilométerenként 132,90 koronát (1 594 forint) – a minisztérium a Bohumín–Přerov–Brno vonalon több vonatot rendelt meg 2019/2020-ra, ezért magasabb a térített végösszeg. Az Arriva vonalai esetében még nagyobb mértékű a megtakarítás: a négy vasútvonal kiszolgálására 2017-ben a minisztérium összesen 299 millió koronát fizetett ki, kilométerenként 124,50 és 225,80 korona közötti értékben. Itt egy év alatt 55 millió koronát (660 millió forint) spórolnak. Hozzá kell tenni, hogy az egyik vonalon visszavágják a járatokat, az R 24-es vonalon Rumburk helyett már csak Nový Borig járnak a vonatok.

A szerződés kitér a tarifákra is, ami szerint a szolgáltatóknak kötelező lesz elismerni a vonatokon az egyes kerületi integrált közlekedési rendszerek menetjegyeit is, amennyiben megállapodnak a kerületi vezetőséggel (miért ne tennék?). 2020 végétől pedig el kell, hogy fogadják az egységes állami vasúti tarifát is, ami viszont még csak előkészületi fázisában van. A szerződés azonban elég lazán taglalja azt, hogy a szolgáltatók milyen vasúti járművekkel közlekedjenek. Az Arriva már korábban elárulta, hogy a 845-ös sorozatú motorvonatokat vetik be, a Regiojet egyelőre titkolja, hogy mivel jár majd a morvaországi vonalon (eddig a Cseh Vasutak klasszikus, hat-nyolckocsis, mozdonyos szerelvényeket közlekedtetett). Egyik kikötés az, hogy a vonatok nem lehetnek kötelezően helyjegyesek, és az álló utasok aránya is alacsony lesz.

A kladnói vonalról is eltűnnek a Búváros ingák

Az Arriva már jelezte, hogy huszonhét 845-ös motorvonattal szeretné lefedni a szolgáltatást, a fedélzeten az ivóvíz például ingyenes lesz. A nagyobb utasigény kielégítése érdekében két, három, sőt szükség esetén négy motorvonatot is összekapcsolhatnak. Egy 845-ös szerelvényben 122 ülőhely van, amelyekben mozgáskorlátozottak számára is használható WC van, 110. Többcélú tér is van minden szerelvényben. A menetjegyek árairól egyelőre nincs információ, de az eddigi tapasztalatokból kiindulva az utasokért folytatott harcban az utas is jól jár, ugyanannyi (vagy kevesebb) pénzért magasabb színvonalú szolgáltatást kap.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.