LOT: ha jogos a támogatás, nem vész el a profit
Öt év óta először sikerült nettó profitot termelnie a lengyel nemzeti légitársaságnak. A LOT 2013-ra 26 millió zlotyi pluszt produkált annak ellenére, hogy a társaság vezetése decemberben még 20 millió nettó veszteséget prognosztizált a tavalyi esztendőre. Ami az üzemi eredményt illeti, a korábban várt 142 milliós veszteség mindössze négymillió lett.
A „kellemes meglepetést” jelentő jó számokat a légitársaság elsősorban a szerkezetátalakítási program előrehaladásával és a Dreamlinerek beállításával magyarázza. A Boeing 787-esek üzemeltetése nem kevesebb mint 95 millióval járult hozzá az interkontinentális vonalakon az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén a a megtakarításokhoz. Ráadásul, és ezt szintén az új típus beállításával magyarázza a cég, a business és prémium-osztályú utasok száma nyolcvan százalékkal emelkedett 2012-höz képest. Ugyancsak hozzájárult a számok alakulásához az az egyébként nem nyilvánosságra hozott mennyiségű kompenzáció, amit a légitársaság a Boeingtól kapott a 787-esek tavalyi, három hónapos leállítása miatt.
Az idei évre már magabiztos, hetvenmilliós profit-előrejelzéssel állt elő a légitársaság, és közleményében kiemelte azt is, a jelek szerint Brüsszel nem fogja megvétózni a LOTR számára a szerkezetátalakítás megkezdéséhez nyújtott állami támogatást, vagyis nem kell majd esetleg visszafizetnie az akkor kapott összeget, amelynek révén elkerülte a csődöt. Mint arról többször beszámoltunk, a lengyel légitársaság (ellentétben más cégekkel, például a Malévvel, amely kifejezetten üzemelésre, a napi működés fenntartására kapott kormánytámogatást) az állami segítséget arra használhatta, hogy beindítsa azokat a folyamatokat, amelyek hosszú távra megteremtik a hatékony és profitábilis működést.
Brüsszel ugyanakkor a jelek szerint meglehetősen keményen lép fel az uniós szabályozás betartása érdekében. A napokban már jeleztük, az Európai Bizottság hivatalos vizsgálatot indított a Delta és főképp az Etihad európai térnyerésével kapcsolatban: az Öböl-menti és az amerikai társaság akvizíciós lépései azért kerültek az Unió látókörébe, mert a szabályoknak megfelelően ugyan a tulajdonrész mindegyik esetben (Air Berlin, Air Serbia, Virgin Atlantic) ötven százalék alatt marad, azonban a jelek szerint közben a tulajdonrésznél nagyobb arányú az új befektetők részesedése a társaságok vezetésében, vagyis egyszerűen fogalmazva valójában átvették a vezetését az érintett cégeknek.
A legfrissebb hírek szerint a Bizottság kiterjesztette a vizsgálatot az AirBerlin és az Air Serbia valamint a Virgin Atlantic mellett a Carglouxra és a cseh nemzeti légitársaságra, a Czech Airlines-ra is. A luxemburgi cargo-vállalat harmincöt százalékát a kínai Henan Civil Aviation and Investment, a CSA negyvennégy százalékát pedig a Korean Air vásárolta meg. A múlt heti bejelentéshez hasonlóan az uniós kormány ismét határozottan figyelmeztette Olaszországot, hogy legyen kellően „körültekintő” azokon a tárgyalásokon, amelyek az Alitalia részvényesei és az Etihad között zajlanak az olasz nemzeti légitársaság tulajdonrészének eladásáról.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!