LNG-szállító hajót állít üzembe az Axpo
A svájci társaság tíz évre szóló bérleti szerződést írt alá egy bunkerhajóról, mely Nápoly környékén látja majd el cseppfolyósított földgázzal az arra alkalmas vízi járműveket és kamionokat.
A cseppfolyósított földgázt (LNG) az olaszországi Gas and Heat SpA vállalattól, a 7500 köbméternyi anyag tárolására alkalmas hajót pedig a piombinói San Giorgio del Porto hajógyártól szerzik be – előbbi cég a kriogén tárolás, utóbbi pedig a hajóátalakítás területén tölt be vezető szerepet. A várhatóan 2025-ben üzembeálló jármű a jövőben bio-LNG-t és ammóniát is szállíthat, melyet egyre gyakrabban használnak zéró emissziójú üzemanyagként, különösen a tengeri szállítás terén.
A hajó Nápoly partjai közelében nyújt majd hajóról hajóra és hajóról teherautóra történő ellátást, jelentősen hozzájárulva a tengeri árufuvarozás zöldenergiára való átállásához. Az előbbi, hajóról hajóra történő bunkerezés néven is ismert folyamat a fogadó hajó – jellemzően óceánjáró – által használt bunker üzemanyag (jelen esetben LNG) átadása egyik hajóról a másikra. Utóbbi esetben pedig az LNG-nek a parton tartózkodó tartálykamionokra való átviteléről van szó, melyek közúton szállítják el a végfelhasználóknak a cseppfolyós földgázt.
A vízi jármű fedélzetére a Gas and Heat SpA egyik rugalmas, egyszerre több teherautót is kiszolgálni képes bunkermodulját szerelik majd fel, jelentősen csökkentve ezzel a feltöltési időt. A szerkezettel először alkalmazzák Európában ezt az innovatív és fenntartható technológiát a hajók és teherautók közötti folyamatos ellátás során.
Az LNG-bunkerhajók hozzájárulnak a cseppfolyósított földgáz mint tengerhajózási üzemanyag egyre elterjedtebb használatához, ami fontos szerepet játszik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében és a fenntarthatóbb energiamixre való átállásban. A kiemelten kezelt projektet az olasz kormány infrastrukturális és közlekedési minisztériumával (MIT), valamint a Közép-Tirrén-tengeri és nápolyi kikötői hatóságokkal együttműködésben valósítják meg.
Az Axpo nyilatkozata szerint a tengeri szállítás ágazatában jelentősen nő a fenntartható megoldások iránti igény, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnek (IMO) a nemzetközi hajózásból származó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó stratégiájával összhangban. Mivel az iparág 2030-ra várhatóan negyven százalékkal csökkenti a hajózás szén-dioxid-kibocsátását, az LNG-bunkerezési megoldás tisztább tengeri üzemanyagot garantál középtávon és azon túl is.
Az Axpo Svájc legnagyobb megújulóenergia-termelőjeként nemzetközi szinten is vezető szerepet tölt be az energiakereskedelemben, valamint a nap- és szélenergia-marketingben. A társaságot egyetlen cél vezérli: a fenntartható jövő megteremtése innovatív energiamegoldások által. Az Axpo ötvözi több mint hatezer alkalmazott tapasztalatát és szakértelmét, akiket az innováció, az együttműködés és a hatékony változások iránti szenvedély vezérel. A vállalat a legkorszerűbb technológiák felhasználásával hajt végre újításokat, hogy megfeleljen európai, észak-amerikai és ázsiai ügyfelei egyre növekvő igényeinek, több mint harminc országban.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: porttechnology.org)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!