Lefújták a HS2 északi részét
A brit miniszterelnök bejelentette a West Midlands régiótól Crewe-on át Manchesterig tervezett nagysebességű vonalszakasz megvalósításának leállítását.
Rishi Sunak a Konzervatív Párt éves manchesteri konferenciáján a napokban elmondott beszéde során közölte a brit nagysebességű vasútvonal-hálózat, a High Speed 2 (HS2) második fázisának hivatalos törlését. Elmondta, amely szakaszok jelenleg nem állnak építés alatt, azok egy jó ideig biztosan nem is fognak megvalósulni. A leállítás várhatóan magába foglalja a Londontól Birminghamig vezető első fázis útvonalából a Water Orton-i vasútállomásnál keleti irányban kiágazni tervezett, a HS2-t a közép-angliai fővonallal (Midland Main Line, MML) East Midlands Parkway állomásnál összekötni szándékozó pályaszakaszt is.
A HS2 eredeti célja egy olyan nagykapacitású, nagysebességű, észak-déli irányú, Y alakú útvonal létrehozása volt, mely Londont a közép-angliai és észak-brit városokkal, többek között Birminghammel, Manchesterrel és Leedsszel kötné össze. A leállítás értelmében a még 2010-ben 540 kilométeresre megtervezett hálózatból mindössze 190 kilométernyi épül meg, plusz egy kiágazás a nyugati parti fővonalhoz (West Coast Main Line, WCML) Lichfield közelében.
A politikus szerint az a hamis konszenzus honosodott meg, miszerint csak a nagy agglomerációk közötti kapcsolatok számítanak, a nemzetgazdasági megújulást pedig a városoknak kell mozgatnia, minden mást kizárva. Ezeknek a városoknak a legfontosabb összeköttetései Londonnal lehettek volna. Az egyetlen fontos láncszem észak-déli irányú, nem pedig kelet-nyugati. Azonban igazából csak jobb közlekedési kapcsolatokra van szükség északon, egy olyan új északi hálózatra, mely összeköti az északi városokat és Közép-Angliát, ez az új prioritás.
A hirtelen pálfordulás magyarázataként Sunak kiemelte, hogy a HS2 a régi konszenzus végső példája. Az eredmény egy olyan projekt, melynek költségei több mint kétszeresére nőttek, és amit már többször is halasztottak, ennek nyomán közel húsz év alatt sem éri el Manchestert. A beruházás gazdasági helyzete ráadásul jelentősen meggyengült a Covid-pandémiát követő üzleti utazási szokások megváltozásával. A fennmaradó pénzt több száz új közlekedési beruházásra fogják fordítani északon és Közép-Angliában.
A miniszterelnök beszéde előtt heves találgatások folytak arról is, hogy a vonal londoni végét Euston helyett Old Oak Commonig vágják vissza a nyugati külvárosban; az első fázis ezen szakaszán végzett munkálatok hetek óta állnak. Mivel azonban Old Oak Common állomásának építése jól halad, és mivel az állomás kialakítása nem alkalmas arra, hogy óránként mindössze néhány vonatnál többnek legyen végállomása, így Euston marad a HS2 központi londoni állomása. Az állomási munkálatok irányítását azonban elveszik HS2 Ltd-től, annak ellenére, hogy a nagysebességű szolgáltatások területe lényeges kisebb lesz.
A brit kormány 2021 novemberében vetette el azt a tervet, hogy a HS2 Leedsig vezető keleti szakaszának nagy részét, valamint egy csomópontot a keleti parti fővonallal (East Coast Main Line, ECML) Yorktől délre megépítsen. Ehelyett a 96 milliárd brit fontra (jelenlegi árfolyam alapján közel 41 ezer milliárd forintra) becsült költségű, úgynevezett Integrált Vasúti Tervet (IRP) részesítette előnyben a Liverpool, Manchester, Leeds és az ország északkeleti része közötti kelet-nyugati irányú összeköttetések javítása érdekében.
Az IRP alapján többek között egy új fővonalszakasz épülne ki Warrington és a Huddersfieldtől nyugatra található csomópont között. A terv szerint javaslatokat fognak tenni az Edinburgh és London között futó keleti parti fővonal korszerűsítésére, azóta viszont egyikről sem közöltek további részleteket. Sunak több beruházást ígért a HS2 törölt szakaszait helyettesítő, regionális vasúti és közúti összeköttetéseket egyaránt magába foglaló, úgynevezett északi hálózattal kapcsolatosan. A fővárosból kiinduló mindhárom észak-déli irányú fővonal kapacitásainak felszabadítása mindig is a HS2 stratégiai alapelvének számított, az viszont nem világos, hogy ezek az előnyök hogyan valósulhatnak majd meg a miniszterelnök tervei szerint.
Az Integrált Vasúti Terv dokumentációjának egyes részei elsősorban a Manchester környéki kapacitásproblémák komolyságát mutatják be. A brit infrastruktúra-kezelő Network Rail (NR) idén júniusban vont vissza több, a Piccadilly és az Oxford Road állomásokhoz közeli infrastruktúra-fejlesztéseke vonatkozó, az egész város kapacitásnövelését célzó, régóta dédelgetett tervezési pályázatot. Az NR-től akkor azt nyilatkozták, hogy a 2010-ben elindított Manchester Hub fejlesztési program ambíciói már nem megvalósíthatók.
A pánipari Manchester Rail Task Force 2021-es munkája megállapította, hogy a Manchester központjába érkező és onnan induló vasúti utazások száma 72 százalékkal nőtt a 2001-től kezdődő húsz év alatt. Azonban a város felé vezető fő elérési útvonalak egyikén sincsenek különszintű csomópontok, ami növeli a helyi vasúthálózat működési összetettségét. A helyi vezetők úgy vélik, hogy a HS2 hosszútávú megoldást nyújthatna erre a problémára azáltal, hogy számos távolsági vonatot elvinne a saját infrastruktúrájára. A HS2 északi részének lefújásával viszont ez nem valószínű, hogy megvalósul, ezért komoly kritika éri Sunak döntését – adja hírül a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön az épülő London Euston állomás. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!