Lecserélik orosz eredetű mozdonyfedélzeti rendszerüket a litvánok

iho/vasút   ·   2024.06.03. 16:30
ltgcargo_mozdony

A 10,1 millió eurós beruházás fontos lépés az európai vasúti integráció felé.

A litván nemzeti vasúttárság, az LTG Group a jelenleg használt, KLUB-U elnevezésű mozdonyfedélzeti rendszerét egy, az ukrán SRPA Impulse által kifejlesztett új technológiára tervezi leváltani – az ukrán vállalat Bulgáriában és Észtországban már végrehajtott hasonló cseréket.

A módosítás összesen 163 mozdonyt érint, melyek közül 111-et teherszállításra használnak. A vasúttársaság célja, hogy a berendezések mennél hamarabb teljes mértékben kompatibilisek legyenek a nemzetbiztonsági érdekekkel, és garantált legyen a Litvániával baráti viszonyt ápoló országokból származó alkatrészek ellátása.

A több szakaszban végrehajtani tervezett fejlesztés része a Litvániában tavaly elindított úgynevezett Szabad Vasút Programnak, melynek célja, hogy az ország vasútja 2030-ra teljes mértékben integrálódjon az uniós vasúthálózatba. A program nem csak Litvániára érvényes: a három balti államot, valamint Ukrajnát is magába foglalja. Például a csoport vasúti árufuvarozási üzletága, az LTG Cargo az első olyan vállalat a balti államokban, amelyik a normál nyomtávú vasúti pályákat üzemeltető országokban használt úgynevezett CIM elektronikus fuvarlevelet választotta.

Az SRPA Impulse mozdonyfedélzeti berendezése műholdas adatok alapján teszi lehetővé egy mozdony sebességének és koordinátáinak meghatározását. Ezen felül tájékoztatást ad a mozdonyvezetőnek, figyeli az éberségét, megakadályozza a mozdonyok engedély nélküli mozgását, valamint a megengedett sebesség meghaladása esetén fékezni kezd.

A KLUB-U-nál ezeket az információkat orosz szervereken tárolják – az oroszok viszont többé már nem szolgálják Litvánia érdekeit. Bár az LTG szerint a KLUB-U rendszerszerverrel 2017-ben megszakadt a kapcsolat, így azóta nem férnek hozzá a társaság alapvető információs rendszereihez és kritikus fontosságú információs infrastruktúrájához, a parancsok fogadására és GSM-R rádiócsatornán keresztül történő adatátvitelre használt fedélzeti berendezéseket pedig már le is szerelték járművekről – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünkön az LTG Cargo egyik Siemens-mozdonya. Kép forrása: LTG Cargo / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.