Le Bourget: légibemutató és polgárháború
Vajon eljutnak-e Szíriába az orosz Jak–130-asok? Miközben a napi légi bemutatókon a friss kétüléses délutánról délutánra remek repüléssel kápráztatja el a szakmai közönséget, azért sokaknak a fejében ez a kérdés motoszkál a párizsi repülőszalonon.
Az Aviationnews beszámolója szerint a kérdéssel meg is célozták az orosz delegációt. A válaszból kiderül, hogy a gyár a megrendelt 36 gépből pontosan nem tisztázott számú példány sárkányát már legyártotta, de ezeket még nem szerelték fel teljesen: hiányoznak a hajtóművek és a műszerek belőlük.
„A sárkányok kint állnak a gyártócsarnok mögött, és arra várnak, hogy megszülessen a politikai döntés” – hangzott az orosz küldöttség egyik tagjának válasza. „Ha pozitív döntés születik, akkor beszereljük a hajtóműveket és az avionikát, majd a gépeket átadjuk a megrendelőknek.”
Mint arról korábban beszámoltunk, az orosz kormány a Szíriára kimondott fegyverembargó lejárta után teljesen jogosnak mondta és kilátásba is helyezte a korábbi szerződésekben lekötött eszközök leszállítását a polgárháborús Szíriába, épp arra hivatkozva, hogy olyan szerződésekről van szó, amelyeket még az összetűzések kitörése előtt kötöttek MiG–29-esekre, Sz–300-asokra és a Jak–130-asokra.
A nemzetközi közvéleményt ugyanakkor aggasztják a fejlemények. Izraelben rendkívüli intézkedéseket is foganatosítottak a rakéták kapcsán, amelyek miatt a zsidó állam szerint egyetlen repülőgép sem érezheti magát biztonságban Izrael fölött. Ugyancsak komoly aggodalmak kísérik azt a verziót is, hogy a ballisztikus fegyverek esetleg „rossz kezekbe kerülnek”, és izraeli vélemények szerint ez a verzió a jelenlegi kormányellenes erők győzelme esetén is aggasztja a jeruzsálemi kormányt.
Az Aviationnews arra emlékeztet, hogy az orosz Kommerszant című lap a hónap elején közölte: Szíria kormánya már kifizette a százmillió dolláros előleget a fegyverekért.
Az orosz kormányhivatalnokok korábban azt hangsúlyozták, hogy Moszkva nem engedélyezi támadó fegyverzet szállítását Szíriának, csakis védelmi eszközökről van szó. Az Sz–300-asok esetében ez többféleképp vitatható, légvédelmi rendszerként például akár az Izraelbe tartó és onnan induló polgári légiforgalmat is lehet vele veszélyeztetni.
Ami pedig a Jak–130-ast illeti, a gép marketingje többek közt azon alapul, hogy a két hajtóműves kétüléses nemcsak kiképzési célokat szolgál, hanem nagyon is felhasználható földi támadó szerepkörben is. A szíriai helyzetre lefordítva: a nagy MiG–29-esekhez képest éppenséggel ez a mozgékony kisgép alkalmasabb a felkelők elleni akciókra.