Le Bourget a néző szemével: szegényes bemutatók
Múlt héten javarészt a párizsi szalon szakmai najainak eseményeit tálalta az iho/hu, a lehető legrészletesebben a hazai szakmai közvélemény számára. De vajon hogyan zajlottak és milyen benyomást keltettek a repülő-spotter újságíróban azok a bemutatók, amelyeket a kereskedők és a tudósítók után péntektől vasárnapig a nagyközönségnek tartottak a párizsi szalonon? Kollégánk sok érdekességről beszél, ami korábbi beszámolóinkban nem szerepelt, érzékelteti a földi – statikus – kiállítás érdekességeit, de hiányosságait is.
Amikor a Le Bourget-i repülőshow-ra készülünk, akkor jól az eszünkbe kell vésni, hogy ez nem egy repülőnap. Kőkemény biznisz, üzletemberek, hostesek, cégek kilátói és tárgyalóegységei, nehezen vagy sehogy nem fotózható statikus repülőgépek és nem egész napos repülés. A sima közönség számára a repülőbemutatók megtekintése is gondot okoz, nagyon távol van a nézőknek kijelölt hely a pályától. Le Bourget körül azonban két hely is van, ahol kiválóan lehet akár nézni, akár fényképezni is a dinamikus programot. Franciaországban nem engedélyezett a spotterkedés, repülőgép fényképezés a repülőterek környékén, de most kivételesen nem háborgattak az embereket a különféle biztonsági szervek (rendőrség, csendőrség, biztonsági szolgálatok). Aki a kiállításon jár, az ne felejtse el a helyszínen található egyedülálló gyűjteménnyel rendelkező múzeumot is megtekinteni.
Aki mindezen túlteszi magát, az se számítson arra, hogy az 1990-es 2000-es évek repülőeszközei bőségével találja magát szembe. 2013-ban bár az 50. Párizsi Légi kiállítás volt, a recesszió miatt a kiállítás árnyéka volt önmagának. Az amerikai cégek finoman szólva minimálisan képviseltették magukat, persze a Boeing azért a Dreamlinert még dinamikus bemutatón is szerepeltette. Tengerentúli katonai repülőgép az MQ-9 Reaperen kívül nem volt. Más kontinensekről sem bővelkedett a kiállítás repülőeszközökben. Amíg régebben például India helikoptereket és repülőgépeket is kiállított, most csak makettek és standok voltak, akárcsak a kínai, japán, dél-koreai gyártók esetében.
Európa sem igazán erőltette magát, a Eurofighterből az olasz légierő egyik gépén kívül 1:1-es makettet is bemutattak, de dinamikus bemutatón nem szerepelt a vadászbombázó. A SAAB Gripen NG is otthon maradt, és egy Delta példány állt magányosan statikus helyen, két póttartállyal, két Meteor és két Iris-T makettel. A gép vasárnap dinamikus bemutatón nem vett részt, és délelőtt hazarepült. A SAAB tárgyalóhelysége egyébként zárva volt pénteken, szombaton és vasárnap.
A BAE Hawkja is statikusan árválkodott. Konkurensei közül a Aero Vodochody kiállításán nem volt gép, csak makett, az olasz M346 MasterR sem volt kiállítva. Utóbbinál elfogytak a demórepülőgépek (a háromból kettő lezuhant, igaz emberéletet nem követeltek a balesetek). A kiállított M345 viszont reklámfogás, mert a jó öreg M211-nek némi műszeres modernizációt adtak új névvel a marketingesek. A kiállítást az európai, de elsődlegesen azért francia színekben pompázó Airbus, az Eurocopter valamint a francia Dassault repülőeszközei töltötték meg, hozzájuk társult még az olasz Finnamecca csoport hatalmas standja.
Az Augusta Westland szinte minden helikoptere és repülőgépe ki volt állítva. A MC27J például fegyverzet nélkül, gyakorlatilag csak a törzsön kialakított nyílások alapján hihettük harci típusnak. Az AW-149 pedig egy fegyvertartókkal ellátott makett volt. Az NH90-es helikopter és az ATR turbópropja is statikus bemutatón volt látható. Izrael kiemelkedett a pilóta nélküli repülőeszközök felvonultatásában.
Az oroszok jelenléte a minőséget hozta. Senki nem gondolja komolyan, hogy a Ka-52 Alligator Európában, de talán a világon is exportsikert hordoz magában, és a Szuhoj Szu-35 is brazil, és ázsiai megrendelésben bízhat. 48 példány az orosz légierőt erősíti majd, Kína viszont nem kaphat egyelőre a részben a PAK-FA elektronikai és avionikai berendezéseivel is felszerelt, gyakorlatilag modernizált Szu-27 sárkányba épített változatból.
A repülőtéren több oldtimer is ki volt állítva, köztük az MS760 Paris hordozófedélzeti kiképző repülőgép. Magyar lajstromjellel pihent a betonon egy An-2-es szállító repülőgép.
Lássuk a bemutatókat. Aki a polgári repülőgépeket szereti, az láthatta a három közönségnap közül szombaton a B787 Dreamlinert,. Az A380 óriásbálna viszont minden nap repült. Sajnos a hétvégére, már nem a British Airways gépe, hanem a sok-sok éve látható tesztgép. A Dassault 7X bizniszjetje is szombaton emelkedett el a betonról. Ekkor repült az ukrán Antonov AN-158-as is, és ennyi... lett volna, de a Francia Köztársaság elnöke, Hollande úr jelenléte alatt húzott át a légtérben a vadiúj A350-es prototípusa. Több utasszállító nem volt a levegőben. A katonai szállítógépek közül kicsit többet láthattunk az égen.
A mindennap repülő A400M mellett szombaton a levegőbe emelkedett a másfél évtized alatt is csak prototípusig jutott Antonov An-70, de a felszállás után egy jobbfordulót követően kényszerleszállt, az egyik hajtómű meghibásodása miatt. Az új szállítógépek mellett mindennap repült egy öreg, ütött-kopott A160 Transall, valamint a levegőbe emelkedett pénteken egy múzeumi korú Nord Atlantic is. Kiképző-gyakorló repülőgépből az orosz Jak-130 volt szombaton a levegőben, harci gépekből pedig a Dassault Rafale repült mindennap kétszer. Szombaton és vasárnap a Szu-35 volt a levegő sztárja.
Helikopterekből mindennap repültek a Ka-52 és az Eurocopter Tigris csatahelikopterek francia HAP (Hélicoptère d'Appui Protection) és német UHT (Unterstützungshubschrauber) változatai. Szintén mindennap a levegőben volt az EC725 Caracal harci-kutatómentő helikopter, valamint a lengyel gyártású Sikorsky S70i Blackhawk. A repülési program többi részén a három nap alatt a levegőben lehetett látni többek között a Breitling Super Constellation utasszállítóját, P-38 Ligtning és a P-51 Mustang vadászrepülőgépeket. A WingWalkers szombaton és vasárnap is repült, vasárnap a hölgyet láthatóan megviselte az előző napi amerikai baleset, amikor két tagját is elveszette a baleset során a Breitling csapata. A repülőbemutatók többi részét néhány könnyű túragép és különféle műrepülő bemutatók színesítették. Ne feledkezzünk meg az idén 60 éves Patrouille de France kötelékről, amely szinten minden nap rövid bemutatót tartott.
Összességében a szeles, felhős, esős időjárás ellenére sok-sok néző volt kíváncsi a Párizsi Légikiállításra, azonban a hely jellege, a gazdasági válság, valamint az európai kereslet hiánya miatt az 50. évforduló az átlagnézők számára kicsit szegényesre sikerült.