Le Bourget: győztesek és nyertesek
Újabb üzletkötések, újabb hírek: kétségtelen, hogy a párizsi repülőszalon az Airbusé. Az egyik csütörtöki sikerközlemény szerint ráadásul a francia-európai gyártó az ellenfél térfelén szerzett megint értékes pontokat. Persze ez alkalommal is érdemes kicsit alaposabban végigolvasni a szöveget: a cím szerint a megállapodás a gyártó és a United Airlines között 35 A350-1000 típusú, nagy hatótávolságú, szélestörzsű repülőgépről szól, aztán kiderül, hogy ebből csak 10 a korábbi szerződésekhez képest plusz gép, a többi huszonöt az eredeti szerződésben lefoglalt 900-as változat konvertálása ezresre.
A történet egyébként arról szól, hogy az Airbusnak nagyon is érdemes volt hallgatnia a légitársaságokra. A 350-es eleinte a gyár részéről csak a 330-as valamiféle továbbfejlesztéseként indult, aztán lett belőle a várható vevők követelésére új típus, majd ugyancsak a légitársaságok szorították ki az Airbusból a nagyobb, a 777-esekkel szemben igazi konkurenciát jelentő ezres változatot, illetve annak megfelelő paramétereit, amit persze az Airbus közleménye most méltán sorol büszkén: 350 utas három osztályos kialakításban, 8400 mérföldes járatok. A United amúgy a „vastagabb” vonalakon repülteti majd a gépeket.
A légi ipar növekedésének motorja Ázsia, nincs tehát semmi meglepő abban, hogy a Hong Kong Aviation Capital lízingcég 60 keskenytörzsű neóra írt alá szándéknyilatkozatot, ebből 40 320-as, 20 a hosszabb 321-es lesz. Majd ismét egy amerikai üzlet: a Spirit Airlines a keskenytörzsű gépcsalád legnagyobb tagjának, az A321 neónak 20 példányára kötött fix szerződést. Ugyancsak a „legyen nagyobb a gépem” vonulat jegyében alakított át egy korábbi 10 gépes A320-as szerződést megint csak 321-esre, merthogy az elsősorban latin-amerikai vonalakon repülő társaság egyre nagyobb forgalommal, egyre több utassal számol.
És noha még a holnapi nap is a kereskedésé, az Airbus már megjelentette a maga összesítését is a párizsi szalon üzleti eredményeiről: 466 gép értékesítése 68,7 milliárd értékben. Ebben természetesen benne vannak azok a szerződések is, amelyeket már korábban is bejelentett a cég, de most váltak fix megrendeléssé, és beleszámolták azokat a gépeket, is, amelyeket most még csak opciós lekötés illetve szándéknyilatkozat formájában igényeltek a társaságok: a számok persze mindenképp impozánsak. A gyártó összesítése szerint a keskenytörzsű 320neo gépcsalád a piacnak már hatvan százalékát uralja, a 350-es, a 330-as és a 380-as pedig továbbra is jobban fogy, mint a konkurenciáé. A 350-esnek ugyan még nincs akkora eladási száma, mint akár a Boeing 787-esnek, akár a 777-esnek, de ettől még az Airbus főnökei érthetően lelkesek.
A gép egyébként szerdán megtette második próbaútját, ami azt jelenti, hogy a várt időpontban, amikor a francia államfő is Le Bourget vendége lesz, végrehajthatja a harmadik repülést is, beleiktatva egy áthúzást a szalon fölött. Ezt maga Fabrice Brègier Airbus-elnök jelentette be, hozzátéve: a szerdai repülésen a gép elérte a 42 ezer láb magasságot és a 0,89 Mach sebességet, ezzel a teljes repülési rezsim megnyílt a típus előtt, és nemigen szokásos, hogy ez már a második repülés után megtörténik. A 350-es párizsi megjelenése épp egy héttel a szűzfelszállás után, pénteken, helyi idő szerint déli egy óra körül várható.
A Boeing is összegzett, jóval visszafogottabb stílusban. Kétségtelen, a második helyre szorult az idei párizsi versenyen, de ha nem is lett győztes, azért ugyancsak nyertesnek mondható, bőven jutott az amerikaiak számára is üzlet. A legfontosabb az új, leghosszabb Dreamliner, a 787-10 programjának beindítása, öt vásárló 102 gépre szóló megrendelésével illetve opciójával. Az összesített számok szerint az Airbus 466 gépével szemben „csak” 442 gép értékesítését tudta felmutatni, az európai vetélytárs 68,7 milliárdjához képest „mindössze” 66 milliárd dollár értékben. A listán egyébként szerepel húsz 737 NG és húsz 737 MAX, amelyekről eddig nem esett szó, és amelyekre egy meg nem nevezett vásároló fix megrendelést írt alá a szalonon. Ami pedig a mai viszonyok, a katonai költségvetések lefaragásának időszakában különösen fontos fejlemény, a Boeing Le Bourget-n jelenthette be, hogy az Egyesült Államok tengerészgyalogsága 99(!) Bell-Boeing V-22 Osprey billenőrotoros helikopter-repülőgép hibridet vásárol, hat és fél milliárd dollárért.
A nagy gyártók vetélkedése kissé árnyékba borított egy másik sikert, amiről azért majd később részletesebben is érdemes megemlékeznünk. Nem kevesebb mint 300 fix és opciós megrendelés bázisán jelentették be az új Embraer E-Jet E2 gépcsalád programjának beindítását. A Skywest a 80 személyes 175 E2-ből száz megvásárlását és további százra opciót jelentett be, ez csaknem kilenc és félmilliárd dolláros üzlet listaárakon, az ILFC, a világ egyik legnagyobb lízingcége pedig a 97 személyes 190 és a 118 személyes 195 E2-ből vesz illetve opcionál 50-50 példányt. Ezen kívül egy meg nem nevezett afrikai vásárló 65 E2-re adott szándéknyilatkozatot.